Mia i trädgården
31-03-2012, 19:56
Hur är det med häxkvastar på björk. Ger det någon negativ effekt på trädet och dess hållfasthet?
Tittade på några björkar idag och så något mörkt taggigt vid greninfästningarna. Såg inte ut som sprängticka, utan häxkvastar som någon klippt av de små "genarna" på så det blev stubb kvar.
Sätter sig häxkvastar på greninfästningarna också? Har bara tänkt tidigare på att jag sett dem längre ut på grenarna.
Finns det bara på björk eller andra trädslag också?
Huggorm
31-03-2012, 20:14
Häxkvastar finns på många olika träd, men det är olika sorter svamp som orsakar det. Visst påverkar det hållfastheten, men det brukar ju sitta ute på grenar så hela trädet blir inte försvagat
Mia i trädgården
01-04-2012, 12:55
Tack Huggorm. Då får jag kolla runt i andra träd efter kvastar. Bra att det inte påverkar stammen så mycket.
Gunilla T
01-04-2012, 13:56
Jag har blivit lite fascinerad av häxkvastar, odlar en del i form av små barrväxter. Någon har hittat en häxkvast och bestämt sig för att föröka den, de är oftast ganska dyra i inköp. Många av våra dvärgbarrväxter härstammar från de forna öststaterna där de förökas upp.
En teori om varför häxkvastar uppstår lanserade vår mesta barrväxtkännare här i landet Brita Johansson. Hon framförde teorin att häxkvastar uppstår på träd som är stressade av föroreningar. Detta skulle förklara varför så många kommer från de hårt industrialiserade områdena i forna öststater.
Mia i trädgården
04-04-2012, 11:59
Spännande ,har inte tänkt att man kan odla dem så! Tack för info
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.