Mia i trädgården
Jag tittade på mitt äppelträd idag och såg att det hade ett nytt kräftangrepp på en gren som är ca 3 cm i diameter. Angreppet är ca 4 cm långt och 2 cm bredd. Jag såg inte detta angrepp i höstas när jag kollade igenom trädet, utan först nu.

Kan det går så fort eller missade jag det då?

Hur fort kan ett angrepp gå? Tyckte märka samma sak förut, att plötsligt så finns det fula angrepp på mina fina träd -cry-.gif

Trädet har sedan tidigare ett stort kräftangrepp, så det var inte oväntat, bara oväntat snabbt.
Cilla
Bästa sättet att se takten i kräftans angrepp är att se hur övervallningen skett, dvs om trädet försökt övervalla ett eller fler år. Syns som årsringar nästan i kräftsåren - om kräftan har större framfart än trädets tillväxt vill säga.

Första tecknen kräver mycket noggrann undersökning. Svag insjunkning i barken utan färgförändring. Sedan färgförändring till svart eller rostbrunt. Först därefter flagning eller håligheter i barken. Dessutom teer det sig lite olika på äldre ved/bark och yngre, och det ser olika ut beroende på om trädet har god tillväxt eller svag.

Här några exempel:

Här ser man övervallningen som skett, där kräftan vunnit och kunnat "äta upp" den i ca 7 år.
Men det är sällan det är så regelbundet som i denna, fast man ofta kan se något av årsringar också i äpple. Detta är valnöt.

Här skulle jag gissa att angreppet är 5-6 år.

Här 2 år.

Här förmodligen 1-2 säsonger.

1 säsong

Mycket svårtolkat, här har kräftan gått snabbt fram.
Bassam

Dessa ta flera år innan bilda spårar eftersom de börjar bildas röda fläckar, och efter år Blir de fördjupa och stora.

Orsak:
1tung jord.
2  gödsel är .icke-balanserad
Bekämpa:
1Man kan lägga vax påsår som kommer efter beskärning..
2 Man ska använda bra gödsling som har N P K tillexempelvis (N 3 P 3 K 4). Jag menar att kväv är inte stor mängd i gödsel, på grund av kväv gör växter svaga.
3 Träd ska bespruta på materialen  som innehållande koppar efter lövträd ramlar.
4 grenar som har stora skador ska klippas och bränna..

H.Bassam
Gossen Ruda
Det bästa är att läsa vad Cilla skriver och glömma vad Bassam skriver...
Mia i trädgården
Tack för era svar.

Vilka pedagogiska bilder Cilla! Tack. Jag inspekterade idag och ser att angreppet liknar sista bilden, d.v.s. ingen övervallning alls, så det lutar åt ett snabbt angrepp.

Jag satsar på snabb tillväxt i år. Jag ser att lupinerna som jag planerat under hela kronan har tagit sig fint. Jag skall se till att de och trädet får det gott med vatten, näring, luft och kärlek så skall vi se om trädet kan komma ikapp kräftan.

Där trädet står trycks vatten upp underifrån så jag hoppas att mina tidigare markåtgärder skall hjälpa trädet och att lupinerna med sina djupa rötter kan ta hand om en del av det överflödiga vattnet. Kanske även försöker leda bort vattnet, blir sommarens projekt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon