Eftersom det finns så mycket kunskaper i detta forum tänkte jag kolla om det finns någon målare bland deltagarna. Jag har sagt upp min lägenhet i Stockholm och nu vill hyresvärden att jag ska måla om i badrummet. Väggarna i badrummet är målade och vi satte upp självhäftande krokar för att inte göra hål i väggen. När vi tog bort korkarna följde färgen med. Jag menar att detta beror på dåligt underlag, färgen ska inte lossna.
Finns det någon målare som håller med mig? Jag vill ha något skriftligt att framföra till hyresvärden.
*Felix matte*
16-03-2004, 08:06
Är det inte både enklare och billigare att sätta dit nya självhäftande krokar
Då kan inte hyresvärden kräva ommålning.
Krokar är tillåtet att lämna i väggarna.
Jag håller nog också med Felix matte...
De där självhäftande krokarna sitter för det mesta som berget och det är inte ovanligt att färg följer med när man tar bort dom ( enligt min erfarenhet iallafall) Hade en kompis som fick betala några hundra till hyresvärden när hon gjort samma sak
Eva Swahn
16-03-2004, 08:36
Eftersom jag har flyttat runt så mycket i mitt liv har jag lämnat många bostäder och ställts inför det du beskriver - alltså problemet som princip.
Jag låter allt som kan orsaka svårfixade skador när man plockar ner det sitta kvar. Det blir billigare så och det är inte säkert att det passar eller får plats på nästa ställe: hushållspappershållaren, extra badrumsskåp, stora spegeln i badrummet, hylla ovanför diskbänken som jag har borrat i kaklet när den skulle upp, gardinstänger som jag har fäst i taket.
I din situation skulle jag inte orka bråka med hyresvärden, jag skulle köpa nya krokar av en sort som har nån täckbricka eller liknande och som täcker skadan. Det besparar dig både arbete, bråk och pengar.
Självhäftande saker som man bara kan trycka fast på väggen tycker jag inte om. Fästkudden med klister åldras på ett sätt som gör att det är omöjligt att få bort det utan att det syns. Klistret påverkar materialet bakom så att det gulnar och/eller, som du beskriver, färgen följer med. Jag vet inte om dessa självhäftande saker främst är menade att sätta upp på kakel där man med rakblad och bensin kan få bort klistret.
Det är ju enkelt om man kan lämna kvar krokar. Jag ska köpa några och sätta dit. Hoppas han inte står på sig nu när han vet att väggen är ful bakom dem.
När vi flyttade in var väggarna hemska i vardagsrum, sovrummen, matsalen, hallen och köket vilket vi påpekade omgående. Vi fick omtapetserat i hall, vardagsrum och ett sovrum. Nu när jag flyttar ut är fastighetsskötaren så petig att han vill att jag ska tapetsera om några bårder i vardagsrummet eftersom soffan gjort en rand mot väggen. Jag tycker det är rätt att de påpekar det men det känns verkligen orättvist när förra hyresgästen slapp undan med så mycket anmärkningar!
Vi får väl se vad det blir av det hela. Tack för tipsen.
CITAT (Zanna @ 16-03-2004, 10:52)
Nu när jag flyttar ut är fastighetsskötaren så petig att han vill att jag ska tapetsera om några bårder i vardagsrummet eftersom soffan gjort en rand mot väggen. Jag tycker det är rätt att de påpekar det men det känns verkligen orättvist när förra hyresgästen slapp undan med så mycket anmärkningar!
Om det inte är mer än så måste det ju gå under "normalt slitage". Dvs sådant som blir om man öht bor i lägenheten!
Susanne i Linköping
16-03-2004, 21:56
Är du säker på att den gamla hyresgästen verkligen slapp undan? När jag flyttade till min lägenhet fick jag två rum omtapetserade pga fettfläckar, och jag fick höra att den gamla hyresgästen debiterades för detta.
CITAT (Susanne i Linköping @ 16-03-2004, 21:56)
Är du säker på att den gamla hyresgästen verkligen slapp undan? När jag flyttade till min lägenhet fick jag två rum omtapetserade pga fettfläckar, och jag fick höra att den gamla hyresgästen debiterades för detta.

Ja, matsalen som hade hemska fläckiga väggar och köket samt badrummet gjordes aldrig om trots att vi påpekade detta efter visning av lägenheten samt skriftligt när vi flyttade in. Däremot bör han/hon ha fått betala vardagsrum, ett sovrum och hall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.