ingaröbo
Kan man toppa chiliplantor så att de blir knubbiga och mer förgrenade snabbare?
Piccante
Ja definitivt, en del chili blir nästan inte grenade alls om man inte toppar dom som unga.
Preussen
CITAT (Markus_H @ 01-04-2012, 00:25) *
Ja definitivt, en del chili blir nästan inte grenade alls om man inte toppar dom som unga.

Vilka då?
PMK
Undrar detsamma, vilka sorter då?
Piccante
mina Jamiacna bell har alltid blivit otroligt fula tycker jag iaf tongue.gif långa, rangliga och endast grenar i toppen. Förra årets Kung Pao blev också ganska höga och smala. Givetvis behöver de inte alltid bli så för det är en avvägning mellan gödning och ljus hur fort de växer på höjden och hur höga de blir.
Annana
CITAT (Markus_H @ 01-04-2012, 00:25) *

Hur höga ska de vara när man toppar dem för att de ska buskiga och fina?
Preussen
CITAT (Annana @ 01-04-2012, 19:44) *
Hur höga ska de vara när man toppar dem för att de ska buskiga och fina?

Jag har odlat mer än 50-talet sorter och har aldrig toppat mer än utrymmesmässiga skäl. Plantorna blir buskiga och fina ändå.
Anja Danmark
Nogle sorter er høje af natur, og de vil ikke ændre vækstform, selv om man topper dem. De vil selvfølgelig ikke blive normalt høje, men deres grundlæggende facon vil være den samme.

Jeg topper kun chiliplanter, når de når drivhustaget smile.gif

Sidste år havde jeg Habanero Tree, Peppadew og Pimenta da Neyde - alle mellem 2 og 2½ m i højden... Og Jamaican Bell på friland - den blev "kun" 1,6 m...

Så det gælder også om at vælge de rigtige sorter, hvis man ikke har så meget plads i højden.
Eva 33c
Man får väga in lite var/hur man odlar också. All toppning försenar ju också blom och fruktsättning. Hos mig i zon 5 är växthussäsongen trots allt ganska kort. Även om jag "tidigarelägger" våren och försenar hösten med en fläkt. Och jag vill ju hinna skörda, så jag toppar aldrig plantorna. Och då når aldrig höjder som 1.6 meter hos mig no.gif
KRT
Mina Jamaican Bell klippte jag ner inför första övervintringen (då var de ca 1,5 m högra tror jag), andra året växte det ut nya grenar och plantorna var något högre än jag (dvs strax över 1,7 m) när jag klippte ner dem inför övervintringen........ Får väl se hur höga de blir i år smile.gif
Och då har de stått utomhus i kruka, alltså inte i växthus!

Däremot tycker jag inte de blev mycket buskigare av klippningen, de tycks ha ett ganska naturligt spretigt växtsätt.
Draugen
Kan man övervintra chili utomhus (Västeråstrakten)? Har övervintrat i kruka inomhus tidigare med bra resultat. Ska i år testa att odla på friland för första gången
Preussen
CITAT (Draugen @ 02-04-2012, 10:34) *
Kan man övervintra chili utomhus (Västeråstrakten)? Har övervintrat i kruka inomhus tidigare med bra resultat. Ska i år testa att odla på friland för första gången

en gång glömde en god vän en Tabascoplanta (c.frutescens) utomhus en hel vinter. den överlevde. detta är ett undantag. övervintring utomhus är annars ej att rekomendera.
KRT

Det beror nog helt på vad det är för art och sort!
Vissa arter är mer värmekrävande än andra, och en del klarar mer kyla. Frutescens är väl en sådan som klarar lite svalare temperaturer???
katah
Oj vad underbart att läsa, att man kan övervintra chilin ( antar paprikan också) i kallt utan belysning!
Då klipper jag alla mina på hösten och ställer i växthuset!

Blir det lätt löss på dom då?

Jag kan placera dom i den uppvärmda ( frostfria delen) eller utanför tältet men innanför glasväggen.
En vinter hade jag mängder av chilin inomhus under lampan och det blev ett elände med löss angry.gif

När tar ni in i värmen en sådan övervintrande chili i så fall?

Jag menar om jag litar på att jag har 30 plantor som kommer efter vintern och sedan upptäcker jag i mars att
ingen kommer, då är det ju för sent att så nya... knepigt .
Men ska testas i alla fall!
Preussen
CITAT (katah @ 02-04-2012, 14:09) *
Oj vad underbart att läsa, att man kan övervintra chilin ( antar paprikan också) i kallt utan belysning!
Då klipper jag alla mina på hösten och ställer i växthuset!

Blir det lätt löss på dom då?

Jag kan placera dom i den uppvärmda ( frostfria delen) eller utanför tältet men innanför glasväggen.
En vinter hade jag mängder av chilin inomhus under lampan och det blev ett elände med löss angry.gif

När tar ni in i värmen en sådan övervintrande chili i så fall?

Jag menar om jag litar på att jag har 30 plantor som kommer efter vintern och sedan upptäcker jag i mars att
ingen kommer, då är det ju för sent att så nya... knepigt .
Men ska testas i alla fall!

de flesta chiliplantor dör normalt sett vid minusgrader. att övervintra inomhus uppvärmt är att rekomendera. testa kan du ju men inget mer.

CITAT (KRT @ 02-04-2012, 10:53) *
Det beror nog helt på vad det är för art och sort!
Vissa arter är mer värmekrävande än andra, och en del klarar mer kyla. Frutescens är väl en sådan som klarar lite svalare temperaturer???

generellt sätt så nej men denna planta ville annorlunda.
Anja Danmark
For at undgå lus inde klippede jeg mine planter rigtig meget ned, klippede roden til og plantede dem i helt frisk jord i små potter i november. Derefter fik de insektsæbe 4 gange med en uges mellemrum, og så blev de sat lyst ved stuetemperatur.

De så sådan ud:

[attachment=68892:2775.jpg]

De begyndte at sætte blade efter 5-6 uger, og i februar blev de plantet om til 3 l potter, som de står i endnu.

Jeg har ikke helt nye billeder af dem, men citronchilien (lemon drop, aji limon) har frugter på vej og er 1 m høj nu.

Og de har ikke en eneste lus, så det har vist sig at være effektivt at være så hård ved dem smile.gif

ingaröbo
Jag har klippt ner några plantor nu, Cayenne golden hade rännt iväg, de var fina men jag tyckte de växte lite för fort. Redan vid toppningen såg jag att det kom små sidoskott så jag tror att de blir fin till slut. Tyvärr verkar bladlössen gilla just den sorten.

En piri piri klippte jag ner redan i vintras, den är jättefin nu och blommar för fullt tummenupp.gif
Ska fixa med isoleringsplast så att jag kan värma upp en liten del av växthuset och bli av med lite plantor inomhus.
katah
Tack Anja för din bild och råd.
Det ser ut som en bättre lösning och om de klarar sig utan en extra lampa så är det ännu bättre!
Anja Danmark
CITAT (katah @ 04-04-2012, 12:41) *
Tack Anja för din bild och råd.
Det ser ut som en bättre lösning och om de klarar sig utan en extra lampa så är det ännu bättre!

Jeg har godt nok givet dem LED-lys de sidste to måneder, men de klarede sig længe uden i det sydvendte vindue. Jeg tror også, at de kunne have klaret sig endnu længere der, men der var ikke plads, da de begyndte at vokse smile.gif

Men jeg skal helt sikkert overvintre planter igen - det var en fin metode!
tommot123
Får plantorna ordentligt med ljus(lysrör 5-10 cm ovan plantan) behöver de knappast toppas!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon