Full version: Rouge Cardinal
Gröna mormor
2006 köpte jag fyra Clematis Rouge Cardinal i Österrike och planterade dom i västerläge och med en meters mellanrum vid min altan. Två år senare kompletterade jag med två till. Tyvärr växte dom väldigt ojämnt. Av de ursprungliga från Österrike var det bara två som blev rikgit bra och kraftiga och av de två nya svenska tog bara den ena sig, så förra året köpte jag två nya och ersatte de klenaste exemplaren. När jag nu inspekterar dom, ser det återigen väldigt tråkigt ut. En av dom har inga skott alls! Det lustiga är att den som står längst i söder och den som står i mitten är dom bästa medan övriga är klena. Någon som kan förklara varför och ge mig råd om hur jag skall göra.
Bilden är från sommaren 2011.
Gunilla T
Det är omöjligt att svara på varför dina Clematis inte vill sig riktigt, de storblommiga är knepiga. Jag har själv haft en hel del problem.

Dethär har jag iaf lärt mig om storblommiga Clematis;

Viktigt med stor planteringsgrop, brukar rekommenderas 60 x 60 och att plantan planteras ca 1dm djupare i planteringsgropen än vad den står i krukan. Rötterna skall säras på vid planteringen - inget rotsnurr alltså.
Inte låta dem växa upp och blomma första säsongen, klipp ner...detta för att främja rotutvecklingen.

Clematis är snabbväxande och stora, de får aldrig torka ut och behöver rejält med näring. I år tänker jag sätta en halvliter pelleterad hönsgödsel (i omgångar) samt benmjöl till varje planta. Hönsgödsel är snabbverkande, benmjöl långtidsverkande.

Får jag det inte att fungera med detta överväger jag att ta bort plantorna..

En sak till jag konstaterat, ge inte upp för tidigt, jag har haft storblommiga Clematis som varit helt borta under två säsonger och så kommit igen den tredje sommaren.

Vattna, vattna, gödsla!
Finn Klematis
CITAT (Gunilla T @ 01-04-2012, 14:30) *
Det är omöjligt att svara på varför dina Clematis inte vill sig riktigt, de storblommiga är knepiga. Jag har själv haft en hel del problem.

Dethär har jag iaf lärt mig om storblommiga Clematis;

Viktigt med stor planteringsgrop, brukar rekommenderas 60 x 60 och att plantan planteras ca 1dm djupare i planteringsgropen än vad den står i krukan. Rötterna skall säras på vid planteringen - inget rotsnurr alltså.
Inte låta dem växa upp och blomma första säsongen, klipp ner...detta för att främja rotutvecklingen.

Clematis är snabbväxande och stora, de får aldrig torka ut och behöver rejält med näring. I år tänker jag sätta en halvliter pelleterad hönsgödsel (i omgångar) samt benmjöl till varje planta. Hönsgödsel är snabbverkande, benmjöl långtidsverkande.

Får jag det inte att fungera med detta överväger jag att ta bort plantorna..

En sak till jag konstaterat, ge inte upp för tidigt, jag har haft storblommiga Clematis som varit helt borta under två säsonger och så kommit igen den tredje sommaren.

Vattna, vattna, gödsla!

Hej!
Bra svar.

Finn
Gröna mormor
Tack för svaret!

Alla sex plantor har fått samma behandling, så det kanske är själva plantorna som har haft varieerande kvalitet. Vattnat har jag gjort rejält, men jag måste erkänna att jag varit dålig med göslingen. Så då skall jag iväg och köpa gödning nu!
Ugglemormor
Har en äldre klematis -- President ---- som visar nu inte samma intresse att komma upp och har nog inte tänkt på gödningen så mycket innan..... Vad brukar ni använda? några förslag?

Gubben vill rycka upp den, men jag skulle vilja se först om den är enbart lite less på mig och kommer lite senare. Skulle jag ta och klippa ner den? ....... confused.gif.,
Kajsa
Har mina klematis i blandrabatter med rosor och perenner, lägger ut kogödsel på påse på våren i hela rabatterna, sedan när klematisen börjar komma strör jag ut kornat hönsgödsel runt dom.
Ugglemormor
Tack Kajsa,

Ska ha det i åtanke med gödsel när det blir dags att ta fram dessa raringar. Skyddar ju rotdelen mot morgonsolen nu på våren, men vid en snabbtitt såg jag att det grönskar där bakom skyddsduken, så det verkar inte hopplöst alls.
Ska jordslå de nyinköpta i en balja tills vidare innan det är dax att börja gräva ....... tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon