-Linda-
Hej,
Jag har mer el mindre slaktat tre stora lagerhäggsbuskar som började bli till träd.
Nu vill jag anlägga en fin perennrabatt =)

Jag bor i Skövde, rabatten har sol från morgon fram till 11.30. Rabatten sluttar lite från huset.
Funderar på att behålla lagerhäggen och hålla den i schack! Blir för stort grävjobb att ta väck den nu.

Nu funderar jag på Astillgbe flamingo, kausurisk (?) förgätmigej hostor mm. Något marktäckande vore praktiskt och snyggt! Kommer plantera sorterna i grupper så det blir ett lite ordnat intryck men att rabatten som helhet håller ihop. Gärna snygga blad! Någon låg marktäckare som snabbt sprider sig? Något snyggt gräs?

Har ni några tips? Alla tips mottages tacksamt =)

Den fula svarvade panelen kommer att bytas mot lite modernare liggande ribbor (som till vänster i bild)
Under stuprännan till vänster vid stenhögen brukar jag ha en bevattningstunna.

Tack för ni tog er tid!
[attachment=68841:bild_2.JPG]
-Linda-
28 visningar och inte ett tips?! :/
Någon?
Gåsis
Jag tror det kommer bli fint med astilbe, hosta och kaukasisk förgätmigej. Dessutom tycker jag du tänker helt rätt med gräs, för många runda och stora blad kan behöva brytas av. Hängstarr gillar jag, blir en hög och rejäl tuva. Lite lökar kanske för vårblomning. Astilben och hostan är ju lite sena i starten.

/Åsa
Krolliljan
Jag tycker att det låter fint med det du planerat.
Rams tycker jag har fina blad som bryter av.
Jag har haft strandiris i så skuggigt läge. Den blommade kanske inte fullt ut men bladen är fina. smile.gif
-Linda-
Så glad jag blir för svaren smile.gif

Nu har jag googlat lite, hängstarr ser väldigt tjusig ut. Det får bli försök på nån sådan. Hoppas den inte har för stora krav på mycket fukt bara. Gör ett försök! Gräs är väldigt snyggt tycker jag! Plus att en del sorter låter ju så härligt i vinden också!
Ja just det, både Astillbe och hostan kommer lite senare, tack för det! Blir en liten lökplats också med något tidigt variant plus kanske vanlig klassisk förgätmigej!
Tack Åsa!

Rams var fin, men den är giftig så den får stå tillbaka tyvärr.
Strandiris var ju helt gudomlig! Är ju som ett gräs i sig! Nån sån variant ska jag försöka få tag i!!!
Jag kan sätta den på vänsterkanten mot vattentunnan, där är sol en timme till, kanske blir fler blommor då!
Tack Krolliljan!

Tack snälla ni för inspirationen, det blev resultat i planeringen direkt!
/Linda
-Linda-
(Nej nu blev det fel, jag menar inte förgätmigej utan liljekonvalj! Att jag jämt ska blanda ihop de namnen!)
Gåsis
Jag kan skicka frö till hängstarr och en noff av en iris som blir en hög tuva med blå blommor om du vill. Skicka PM.

/Åsa
-Linda-
Jättegärna Åsa!!!!

Jag inboxade dig precis men hittar inget i min "skickat", försöker igen!
/Linda
mojan
Min favorit som "låg marktäckare med snygga blad" är Hasselört. wub.gif
-Linda-
Ska kolla in den Mojan! smile.gif Tack!
Gunilla T
Hasselörten är vacker, den tar 2 - 3 år på sig för etablering men när den väl kommer igång så täcker den helt. Jag har planterat den under ett gammalt körsbärsträd där jag tycker den passar bra men i blandade rabatter kan andra växter få problem att hävda sig. Den dyker också upp på alla möjöliga ställen i trädgården, hittills i år har jag krukat upp ca 40 krukor av hasselört som växer på platser där jag inte vill ha den.

[attachment=68900:DSCN04490001_1.JPG]

-Linda-
Så tjusigt där under trädet Gunilla! Den gör sig jättebra där smile.gif
Har du några över du vill bli av med? wink.gif
Självklart står jag för porto isf!

Med vänlig hälsning, Linda
Gunilla T
CITAT (-Linda- @ 03-04-2012, 12:49) *
Så tjusigt där under trädet Gunilla! Den gör sig jättebra där smile.gif
Har du några över du vill bli av med? wink.gif
Självklart står jag för porto isf!

Med vänlig hälsning, Linda

Jag kan inte åta mig paketering och att skicka via post - blir långt att åka men du är välkommen på trädgårdsbesök eller om du bara har vägarna häråt så skänker jag dig gärna några plantor.

Som du ser så tar den över helt så undvik att plantera i rabatt med andra perenner. Den är inte alldeles enkel att få upp - kraftiga rotsystem som växer in i andra växters rötter.
-Linda-
Tack snälla gåsis för fröna, dom är i jorden nu smile.gif
Hoppas du får en finfin vecka!
Whiskuchi
Jag har en lika stor, lika brant, sluttning i samma läge som du så jag tänker ta till mig av de tips du får (det enda som är bestämt hittills är att jag ska ha amerikanska blåbär där)
-Linda-
CITAT (Whiskuchi @ 16-04-2012, 09:28) *
Jag har en lika stor, lika brant, sluttning i samma läge som du så jag tänker ta till mig av de tips du får (det enda som är bestämt hittills är att jag ska ha amerikanska blåbär där)

Aha spännande! Du kan väl skriva om du kommer på nån snilleblixt som jag kan dra nytta av också smile.gif
Jag har idag planterat fem buskar med blåbär, inte i den här omskrivna rabatten dock utan i ett läge med några timmar mera sol. Får väl se hur det lilla blåbärslandet tar sig! Har en liten blåbärstråd på forumet också, under 'köksträdgård' växter som odlas för att kunna ätas eller nåt sånt heter den! Där finns en rutinerad blåbärsmänniska att bolla lite ideer med!

Kul med blåbär i en perennrabatt smile.gif
Lycka till smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon