Full version: Tips Lime träd
mmavv
Hej

Jag var i Egypten för ngra år sedan o lyckades ta med mig ngra kärnor från Limefrukt som jag tykte var god.
Har nu lyckats driva upp 2 plantor, varav 1 mår relativt bra här i norr.. Nu är det så att den har börjat blomma.. Den har mer eller mindre blommat i ca 6 Månader, men nu när solen börjar titta fram har det kommit många knoppar/blommor..

Jag fick några enstaka knoppar förra året o lyckade faktiskt få 1 frukt..

Nu till min fråga.. Nu när den blommar så mycket vill jag gärna få så mycket frukt som möjligt.. är det ngn som har erfarenhet vad som är bäst för plantan.. ska plantan ha extra näring? plantan är omplanterad med ny jord, det kanske räcker?.. Som det är nu så faller blommorna av.. ser ingen början på frukt eller ngt..
Ska den står i direkt sol ljus när den blommar?

jag skickar med ngra bilder.. ser inte mycket ut för världen just nu, den håller på att få tillbaka sina blad efter den mörka vintern smile.gif

[attachment=68844:bild__Medium_.JPG]
[attachment=68846:bild__1___Medium_.JPG]
[attachment=68845:bild__2___Medium_.JPG]
Alexander-VG-zon3
Ja placera den så ljust det går (året om), placera varmt. Extra näring är alltid bra när den börjar blomma och sen ska ge frukt 1gång i veckan. Dock 4veckor efter omplantering. Citrusar gillar gjort med lågt ph.

Varför blommorna trillar av är flera orsaker torka, för mycket vatten, lite ljus, för lite näring, ohyra men även om blommorna inte kan ge frukt så trillar dom av, citrusar får ibland blommor som skanar delar för att bilda frukt och dessa trillar av. Växten kan också tappa blommor av att den inte orkar bära alla.

Ge den extraljus till vintern och jämn temp så slipper du bladfall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon