veno
Hej alla!
Jag har massor av rosor framför huset bl a Europeana (tror jag) det är flera sorter men tyvärr vet jag inte vad de heter.

Nu till saken är att vi ska dränera om runt huset och då måste jag flytta rosorna.
Tanken är att att jag mitt i gräsmattan där jag har gjort en rundel tänkte stoppa i rosorna.

Men när är det bäst i tiden att göra det?

Plus att jag skulle vilja ha någon marktäckande växt runt rosorna så man slipper rensa ogräs i all evighet biggrin.gif
Rosorna är både mörkröda och mörkrosa.

Alla tips är välkomna!

/Anna
Fenja
Hej!
Om ni måste dränera om huset så antar jag att det är nu det måste göras och alltså är det inte så stor idé att föreslå hösten... Jag har flyttar rosor både höst och vår, det enda som hänt på våren är att blomningen uteblivit eller varit minimal på vissa. Men till året därpå har de återhämtat sig och det kan man kanske leva med.
Marktäckare som bör få råda i ensamt majestät är Vintergröna, blå och vit och Silverarv, de kväver allt annat. Däremot går det bra att sätta lökar i dem för vacker vårblomning.
Rosen the Fairy, finns i vitt och skulle kanske göra sig fint till dina röda rosor. Lavendel är en gammal klassiker, liksom olika färger av violer. Några andra sorter är, Mossflox (olika färger), Aubretia (blå), Revsuga (blå), perenn Oxalis, Vivor (olika färger), Nävor - finns många lågväxta, Förgätmigej (blå, vit, rosa), Ormöga (blå), Fläckbladig Lungört (rosa/blå),Timjan och Hasselört.
Lycka till!
Fenja
vickeva
Är det ok att ha marktäckande under rosor?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon