Full version: äggplanta
theca
jag har sått äggplanta och nu när de borde skolas så vet jag inte om de ska planteras djupare, som tomaterna eller om de borde hållas på samma "marknivå". hur gör ni?
theca
ingen människa som odlar äggplanta??
jag har inte skolat dem än för jag är osäker på planteringsdjupet.. men om ingen vet så sätter jag dom på "marknivå"..
jaj-51
Jag bruka planera mina småttingar så djup att plantan står stadigt.

Rådet om tomatplantor på djupet är nog mest en myt?
Så här ser det ut hos mig och jag brukar strunta i expertråden crying.gif de flesta råden är som vandringssägner.

Tomater i Vaxthuse

rosita
I marknivå blir bra, men det går kanske att sätta ner dem lite. Tomater är däremot bara bra att sätta djupt, eftersom de bildar nya rötter på den del osm är under jord.
Anja Danmark
CITAT (jaj-51 @ 05-04-2012, 18:40) *
Jag bruka planera mina småttingar så djup att plantan står stadigt.

Rådet om tomatplantor på djupet är nog mest en myt?
Så här ser det ut hos mig och jag brukar strunta i expertråden crying.gif de flesta råden är som vandringssägner.

Nej - det er bestemt ikke en myte smile.gif Både tomat og chili sætter villigt rødder på stammen, hvis man planter dem dybt.

Det er en fin måde at reducere højden på, hvis planten er blevet ranglet - eller hvis tomaten først blomstrer langt oppe. Det giver plads til flere frugter, inden den rammer taget, så drivhuset udnyttes bedre!

Jeg har ingen idé om auberginer, men man kan jo altid prøve med en enkelt plante, så man ved det til en anden gang smile.gif

Jeg er enig i, at mange råd ikke holder - men nogle af dem er altså gode nok, og det her er et af dem!

jaj-51
CITAT (Anja Danmark @ 05-04-2012, 20:24) *
Nej - det er bestemt ikke en myte smile.gif Både tomat og chili sætter villigt rødder på stammen, hvis man planter dem dybt.

Ja det säter mer rötter.
Min erfarenhet är att det behövs inte men vist käns det bra, nyttan är väl ganska begränsad när tomatplantorna ändå växer så höga att de måste toppas.

Teori och och praktik är ofta skilda verkligheter, och vandrings sägner som upprepas i oändlighet tillkommer också.

Så vist käns det bra att gräva ner tomatplantorna / chili plantorna djup så skall man göra det.

Mins en tråd om chiliplantor "De trivs i små krukor" raka motsattsen.

Skulle vara kul att se skillnad på plantorna där någon provat.

En tanke jag kanske skulle prova själv ... och sluta gissa
theca
thanks.gif nåjaa!!! jag visste ju att ni kunde och visste !!
nu planterar jag om dem på samma nivå, så får vi se om jag lyckas få nån äggplanta....har hört att det inte är det lättaste!
Annana
CITAT (theca @ 06-04-2012, 17:11) *
thanks.gif nåjaa!!! jag visste ju att ni kunde och visste !!
nu planterar jag om dem på samma nivå, så får vi se om jag lyckas få nån äggplanta....har hört att det inte är det lättaste!

Jag omplanterade mina djupt, liksom tomat och chili ner till första bladparet. En månad har gått och de mår hur bra som helst! 😄
Anja Danmark
Det kan gøre op til 2 klasers forskel for tomater, hvis man planter dem dybt ved hver omplantning - det er da en stor forskel, hvis ens drivhus ikke er så højt smile.gif

Det er da ikke et spørgsmål, om at det "føles godt" - det er et spørgsmål om at få stærkere og mere kompakte planter...

Og mht. chilier i små krukker, så fremskynder det frugtsætningen, så det kan være en god idé, hvis man vil have tidligere frugt. De allerstørste planter egner sig ikke til det - men det gør alle de andre smile.gif

Jeg kan ikke helt forstå din holdning til disse meget praktiske råd - de bunder i praktisk erfaring, og så kan det vel ikke være bedre?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon