Majbo
Hej!
I vår trädgård finns en ros som jag inte vet vad det är, det fanns här när vi flyttade in för 2 år sedan. Den är sorgligt försummad, har inte haft tid att ägna mig så mkt åt trädgården p gr av inomhusrenoveringar, men nu ska jag börja pyssla om den ordentligt. Kan det vara en Maiden's Blush. Den doftar, inte jättestarkt.
Kajsa
Kanske det kan det vara, blir en stor buske ca 2 m, Alba rosorna blommar en ggn på sommaren, stark doft, tätt fyllda blommor, bladen matta, blågrå färg. Knopparna är lite gula, cremefärgade.
Här en bild från min

Maiden`s Blush

men får lite vibbar också av Chloris eller Dronningen af Danmark ( fyrdelad blomma )
Chloris har jag i mitt album/Alba rosor
Majbo
Tack för svar! det är väldigt likt, och blommorna blir snabbt fula när det regnar, men jag tycker att knopparna kanske ser aningen annorlunda ut. Ngt tips på hur jag ska beskära den? ser förskräcklig ut nu med några spröt som sticker rakt upp.
Kajsa
En ggn blommande rosor kan man korta in långa årsskott med 1/3. Då bildas sidoskott som kan kortas in till 3 - 5 ögon året efter. Grenar som är 4 - 5 år tas bort nerifrån. En ggn blommande rosor blommar på äldre grenar.
Har klippt ner min helt en vår här, jag kan vara ganska hårdhänt när rosorna blir för stora och nu är den fin igen. Så klipper man ner hela busken får man vänta ett år på blommor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon