Full version: Heliotrop
mamamaggan
Har sått Heliotrop för några dagar sedan och något grönt tittar redan upp.

Har frösått förut och det brukar gå bra , bättre än att köpa färdiga plantor som bara torkar.

Är det några här som frösår ?

När de omskolats , hur gör ni då ?

Var ställer ni dem ?

Skuggigt , halvskugga , sol ?

Vilken temp ?

Hur förhindrar jag att de torkar ut ?

Speciell jord ?
Östh
Jo i år har jag också lyckats få lite fart på Heliotrop smile.gif Första sådden som kom i jord i början av jan är nu omskolad. Har en sådd till som tyvärr inte grott ännu - börjar ge upp- kanske de fått för mycket vatten o ruttnat? De omplanterade står nu i "odlingsrummet" där det är ca 13 grader plus lysrörsbelysning. Planterade om dem i Hasselfors planteringsjord. De ser ut att trivas men är ännu ganska små. Heliotrop kan man inte få för mycket av.
fvd
Nej det kan man inte. Jag brukar ha den på trappan så att varje gång man går in och ut så känner man doften, I bästa fall - de är så ömtåliga tycker jag. Förra året sådde jag med klent resultat, Jag hade till slut en stackars ranglig planta. Nu står den i en kruka inne sedan i höstas och är så ranglig så jag törs inte röra den. Jag fortsätter att läsa tråden och hoppas att någon som har lyckats kan tala om hur det skall gå till.
Lady Hamilton
Jag har frösått i år i Januari Omskolningen gjorde jag i mitten på Mars då plantorna var "hanterbara" de placerades ljust och svalt +10 ° (men på dagarna kan det bli upp mot +20°) under lysrörsbelysning och på underbevattningsmatta. I dag är de stora kraftiga plantor Jag har använt plantjord som används av yrkesodlare (gröna säckar) lite dyrare jord. Uttorkning förhindrar du genom att att använda dig av underbevattningsmatta de är helt oslagbara.
fvd
Jag har min i blomjord är det fel?
Lady Hamilton
De flesta fröer gror bäst i mager såjord eftersom själva fröet innehåller energin som behövs för att gro. Sedan behöver plantan mer näring och för vissa plantor kan nog blomjorden vara för starkt gödslad. rötterna riskerar att brännas. Men när plantan väl börjat växa och bli mer "hanterbar" då tror jag att blomjord är ypperligt för plantorna att växa i

fvd
Ok då är det inte det som är fel. Jag sådde i såjord förra våren alla plantor dog utom den som jag har i blomjord nu. Den är 40 cm lång med med en bladruska längst ut på ca 10 cm. Stjälkens diameter är 3 mm. De orkar inte stå upp så den hänger över kanten. Jag funderar på att ta upp den och gräva ned så djupt att bara bladen syns. Vad tror ni om det ?
Jordgubbe
Jag har 6 småplantor av heliotrop nu i 4x4cm krukor som är på gång. En fundering. Ska de vara var för sig eller passar de bra att samplanteras i större kruka ?.
Lady Hamilton
Det går att ha vilketsom. Jag brukar samplantera dem i en stor kruka med röd pelargon, vita marguriter och några lobelier som får hänga över krukkanten. Men de är vackra som solitärblommor också
Östh
Som jag skrev tidigare, har jag i år äntligen fått igång Heliotrop från frö biggrin.gif Har nyligen planterat om dem igen.Nu är det många krukor som står under ljusrörsbelysning i ca 15 grader och växer o frodas. Trots att de tar mycket plats så har jag ännu inte vågat påbörja avhärdningen. Kanske är jag för feg, i zon 3? Avhärdar mycket annat.
Tänker inte samplantera dem utan har utsett platser de i all sin prakt ska få dofta kvällstid. Tror även att det är bra om de kan placeras så bladen inte får regn?
Monarda
Heliotrop tål regn väldigt bra och behöver inte skyddas. Jag har dom både i rabatt och kruka.

[attachment=69744:P7311270.jpg]

[attachment=69745:P9240236.jpg]
fvd
Vilka bilder ! Jag visste inte att det gick att få så fina plantor doften känns ända hit. Det måste vara underbart att vandra runt i din trädgård. Jag har 27 pyttesmå plantor nu och jag ser att fler är på väg upp. Den jag sparade från förra året som jag skrev om tidigare planterade jag om och den har inte rört sig ur fläcken. Jag skall låta dem växa ett tag till och sedan skola om dem.Så långt är jag med men hur gör jag sedan?Vad vill de sedan ha av mig. Jag är beredd att göra allt för denna underbara blomma.
Monarda
Tack för berömmet, fvd! Det är inte lika underbart på alla håll och kanter, men där brukar jag inte ta några bilder. giggle.gif
Mina plantor är också ganska pyttiga, men dom ska växa till sig ca 4 veckor innan det är dags för utplantering. Så måste dom förstås avhärdas före det, ca 1 v brukar jag köra med. Tycker inte att Heliotropen verkar ha några speciella krav, till krukorna brukar jag använda Hasselfors P- eller U-jord. Och i rabatten har jag lätt lerjord. Har i alla år sått sorten Marine och i år även Mini Marine som ju ska vara något lägre. Tänkte göra en riktigt stor, färgrik rabatt i år med massor av heliotrop och en del orangea inslag.

[attachment=69773:DSC_0858.jpg]
Rihane
CITAT (Monarda @ 06-05-2012, 19:25) *
Tack för berömmet, fvd! Det är inte lika underbart på alla håll och kanter, men där brukar jag inte ta några bilder. giggle.gif
Mina plantor är också ganska pyttiga, men dom ska växa till sig ca 4 veckor innan det är dags för utplantering. Så måste dom förstås avhärdas före det, ca 1 v brukar jag köra med. Tycker inte att Heliotropen verkar ha några speciella krav, till krukorna brukar jag använda Hasselfors P- eller U-jord. Och i rabatten har jag lätt lerjord. Har i alla år sått sorten Marine och i år även Mini Marine som ju ska vara något lägre. Tänkte göra en riktigt stor, färgrik rabatt i år med massor av heliotrop och en del orangea inslag.

[attachment=69773:DSC_0858.jpg]

Var har du köpt "Mini Marine"?
Monarda
Lindbloms Frö har den.
fvd
Det låter ju enkelt då gör jag väl det då. Jag visste inte att det fanns olika sorter min fröpåse är från impecta. Det blir häftigt med orange till.
Jordgubbe
Mina växer så det knakar, mörkgröna och frodiga. Hoppas att blommorna kommer snart.
fvd
Det gör inte mina jag tror inte att de gillar mig. Fast jag har inte gett upp än de är i alla fall inte döda. De är planterade i blomjord och står ute i ett litet miniväxthus.
fvd
Tusen tack för all hjälp och inspiration utan den hade jag aldrig vågat tro att jag skulle klara detta. Alla mina plantor överlevde ((även den som jag övervintrade och knycklade ner i en kruka) och är lika fina som på Monardas bilder. Jag har dem i krukor och rabatter och faktiskt en balkonglåda också mina grannar och mina vänner har alla fått fina plantor. Heliotrop kommer hädanefter alltid att finnas i min trädgård. Jag har en ny fråga skall jag ta fröer av dem tycker ni ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon