Zoffo
Jag och modern satte några kryddor för ca 4 dagar sen gräslöken och det andra tycks växa men inte våran lila persilja? det är första gången vi odlar något sånt vi har inga gröna fingrar kanske haha! men vi grävde den lika långt som dom andra ? har vi gjort något fel eller är den bara lite sen på växa upp?

[attachment=68849:IMAG0671.jpg]

[attachment=68850:IMAG0672.jpg]
Peztis
Persilja tar jättelång tid på sig att gro! Min kom upp oerhört fort och då tog det en vecka, normalt så tar det närmare en månad.

På bilden är det kondens under plasten. Tag av och lufta, annars kommer det bli mögel på jorden och då gror det ännu sämre.

Och det är ju så att vissa fröer börjar gro på ett dygn medan andra behöver år på sig. Så du förstår att det kan vara olika från frö till frö...

Att odla själv är en oerhörd fröjd - och tålamodsprövande! biggrin.gif
malcolm
Jag satte frön direkt i en balkonglåda för många år sedan, det var vanlig plantjord och ingenting kom upp. Lådan glömdes bort och hängde ute hela vintern och till min förvåning fick jag massor av persilje våren/sommaren efter. Det bkev tom. så mycket att jag kunde frysa ner.
Zoffo
OKej tack för svaret har tagit av plasten nu smile.gif ska jag sätta på den sen eller skippa?
Eva 33c
CITAT (Zoffo @ 01-04-2012, 17:39) *
OKej tack för svaret har tagit av plasten nu smile.gif ska jag sätta på den sen eller skippa?

Plasten har man för att inte fröerna ska torka ut innan de gror. När det börjar växa bör man vänja dem av med den så fort som möjligt för att få bra rotutveckling. Men det får inte bli för fuktigt heller. Så ha plasten på men lufta om det blir mycket kondens under.
pohutakawa
Som andra skrivit, det kan ta lång tid innan persilja gror. Efter en månad skulle jag troligtivs börja titta efter en fröpåse av annat märke. Tills dess - lufta sådden men håll den fuktig, inte blöt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon