merlin68
Jag sådde tre fröer av tomaten Mei Wei. Fick tre plantor varav 2 inte är en tomat utan ser ut som ... en physallis kanske? Vad tror ni att det kan vara?

Någon mer som har drabbats av detta?

Fröpåsen var försluten så inga felaktiga fröer kan ha blandats ihop med dem av misstag. Jag har odlat tomater i mer än 20 år och aldrig drabbats av något liknande confused.gif [attachment=68857:DSC_0130.JPG]

Edit: Runåbergs fröer var det INTE Impecta!
Åsa, mälardalen zon 2
Alla 3 plantorna på bilen är tomat men 2st av dem är någon avkomma av de tomatsorter som har blad som mera liknar potatisblast. runåbergs skördar ju en del eget frö och ofta så korsar sig ju inte tomat men nån gång ibland kan det ju råka komma pollen från en annan sort och befrukta några frön i tomaten.
merlin68
Tack för svaret Åsa! Ja det var ju synd att det blivit fel sort på fröerna, jag hade verkligen sett fram emot att prova Mei Wei sad.gif Hoppas att den lilla plantan som har "vanliga" blad visar sig vara rätt sort....Jag visste ine att Runåbergs tog egna fröer men efter en del googlande hittade jag ett några år gammalt inlägg där det stod att de haft problem med fröerna till just den sorten tidigare. Tydligen tog de den då ur sortimentet efter att många fröer var just fel sort men nu finns den ju igen...fast fröerna är fel sort nu också g.gif
pohutakawa
Jag tycker du ska behålla åtminstone en av dina bastarder när du omskolar. Det kan ju vara något riktigt intressant. Minns du, eller har du kvar fröer så du kan se om det är någon skillnad på fröerna?

Är fröerna likadana är det åtminstone tomat, jag tycker inte det ser så ut i dagsläget. Det händer ibland att växter sätter flera bladpar efter hjärtbladen som inte ens liknar karaktärsbladen, vet inte om tomater kan göra detta.
merlin68
CITAT (pohutakawa @ 04-04-2012, 20:36) *
Jag tycker du ska behålla åtminstone en av dina bastarder när du omskolar. Det kan ju vara något riktigt intressant. Minns du, eller har du kvar fröer så du kan se om det är någon skillnad på fröerna?

Är fröerna likadana är det åtminstone tomat, jag tycker inte det ser så ut i dagsläget. Det händer ibland att växter sätter flera bladpar efter hjärtbladen som inte ens liknar karaktärsbladen, vet inte om tomater kan göra detta.

Min väninna hade köpt sorten och tog mig sig den oöpppnade påsen hem till mig. Jag tog 3 fröer ur påsen och sådde dem direkt. Alla grodde och nu har jag en som ser ut som en "vanlig" tomat och två "bastarder". De har växt mycket den senaste veckan och ser fortfarande ut som det som Åsa kallade för potatisbladig. Jag har nu planterad om dem och det blir intressant att se vad det blir för något men helst hade jag ju velat ha tre stycken Wei Mei....

merlin68
Nu ser de ut så här..fortfarande potatisbladiga tongue.gif Det ska bli intressant vad det blir. Synd att bara en verkar bli rätt sort - eller det vet jag ju inte ännu - men det tredje fröet har ju "vanliga" blad...

[attachment=69287:DSC_0109.JPG]
Maggan H
Undrar om det inte är Tomat Bloody Butcher som ser ut som något helt annat, googla på den o se.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon