sarhe1
Hej!
Jag vill ha ett plommonträd till min ganska ensliga tomt i zon 4 (utan andra plommon på). Jag förstår att det finns sorter som är självfertila - kan ni rekommendera något sådant för min zon? Gärna ett som inte blir för stort...
/Sara
Åsa, mälardalen zon 2
Czar är svagväxande (=litet träd), kommer tidigt i bördighet, självfertilt och härdigt till zon 5
ingrids
Jag tänker själv köpa Sinikka blåplommon till min lilla trädgård, härdig till zon 5-6, självfertil och ska enligt vad jag förstått inte bli jättestort. Dvs det anges som svagväxande.
Eva 33c
Jag har både Czar och ett som heter Komet. De kompletterar varandra bra. Komet blommar tidigare än Czar och ger också frukt tidigare på säsongen. Stora röda jättegoda plommon. Det är väldigt svagväxande hos mig, bara 2-2,5 m högt på ca 10 år. Plockvänligt alltså : ) Mitt Czar är nog nästan dubbelt så högt, men det blev faktiskt ganska rejät medtaget under den där jättekalla snörika vinterna nyligen. Flera stora gamla grenar bara dog, även "Experimentalfältets sviskon" tog skada på samma sätt, så nu ser de ganska konstiga ut även om de fortsatt att ge frukt. Komet däremot fick inte några skador alls.
Fast det är ingen skönhet precis, växer rätt spretigt. Men det glömmer man när man äter frukten...
sarhe1
Komet hade jag funderingar på, nu skall jag kolla upp Czar. Tack.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon