|
malcolm
01-04-2012, 22:43
Finns här någom musiker bland oss som kan avgöra huruvida detta är fejk eller inte, Ruda tycker det men jag är inte så säker och åtminstone basisten har varit med (är..?) i ett band och har visat upp sin bas i en "hemma-hos-video". Låten de framför här är inte speciellt komplicerad och borde gå att träna in på en vecka av en normalbegåvad person Tamburinspelet verkar i alla fall genuint.  Så vad tror ni, fejk eller inte...? http://www.youtube.com/watch?v=2Df8E4utTR4...&playnext=1
skånepåg
01-04-2012, 23:28
Faktiskt att den videon är verkar vara tillgjord, kan vara syncninen med men  Mycket från japan är mycket playback och mycket mer =)
malcolm
02-04-2012, 01:41
Mycket i musikbranschen numera är playback så det är inget specifikt för Japan, jag kan också tänka mig att detta är playback men att det är just de här tjejerna som spelade från början. Eftersom de är så många (drygt 50) och sysslar md musik så vore det konstigt om inte några av dem kunde spela något instrument. Eftersom jag spelat en del gitarr själv så tycker åtminstone jag att ackorden ser riktga ut och samma sak med trummorna.
skånepåg
02-04-2012, 05:22
Mycket är playback även i mycket mainstream som alla ungdomar lyssnar på men bara nämde det (och mer) skrev jag med  ) Men som alla deras live uppträdande, de gör inget inget själv bara dansar och sjunger till allt men där missa de totalt =( Som många andra med gör bara för att få tracket att flyta på som på cd, i många lägen ser det dumt ut, kan du inte uppträda så gör inte bort dej vill man tycka många gånger =/
skånepåg
02-04-2012, 05:33
Var nog lite för rå men de har gjort bättre, bakgrundsångarna följer lite syncat iallafal, så helt fel är det nog inte på videon ^^ Men att läppsynca är en liten skam, vissa har gjort det och blev utkastade direkt från atristeriet, men bara rätt ^^
Med fejk menar du play/singback? Ja det är klart att det är. Japanska popgrupper är massproducerade, stenhårt lanserade och styrda, produkter; jag kan inte tänka mig att de nånsin skulle ta risken att uppträda helt live - jag tror inte heller deras publik skulle uppskatta det. Det är fullt tänkbart att de sjunger/spelar i videon, men ljudet är säkert till större delen förinspelat.
Gossen Ruda
02-04-2012, 08:09
Föregående talare är väldigt kritisk till all japanpop vilket kanske bör iakttagas.  Just i denna video reagerar jag mest på munspelet. Gitarrspelet ser även lite slött ut.
malcolm
02-04-2012, 08:49
Jag vet det där med kritiken mn jag håller med dig om a det är omöjligt att avgöra huruvida det spelas på riktigt vad det gäller munspelet fast det är inte speciellt svårt att lära sig en låt liknande denna, jag kunde tex. spela en sjöman älskar havets våg en gång i tiden. Vad det gällr gitarrerna så behöver man inte göra så mycket med en eelektrisk gitarr och man lver länge på ett endaste ackord, kollar man däremot på basspelet ser man att fingrarna rör sig hela tiden.
Gossen Ruda
02-04-2012, 09:29
CITAT (malcolm @ 02-04-2012, 09:49)  Jag vet det där med kritiken mn jag håller med dig om a det är omöjligt att avgöra huruvida det spelas på riktigt vad det gäller munspelet fast det är inte speciellt svårt att lära sig en låt liknande denna, jag kunde tex. spela en sjöman älskar havets våg en gång i tiden. Vad det gällr gitarrerna så behöver man inte göra så mycket med en eelektrisk gitarr och man lver länge på ett endaste ackord, kollar man däremot på basspelet ser man att fingrarna rör sig hela tiden. Beträffande munspelet så måste man röra det i sidled för att få olika toner. Säkert kan en del tjejer spela bra men inte alla.
Munspelet är 100% fejk. Det skulle låta två toner om man höll den still så där. En ton med inandning och en ton med utandning.
malcolm
02-04-2012, 10:03
Så mycket behöver man faktiskt inte röra ett munspel eftersom det blir olika toner om man blåsr eller andas in. Liten munspelsskola: http://www.youtube.com/watch?v=_CxMYWcCluweller så här till och med ett barn kan spela http://members.ghanaweb.com/profiles/watch...lip=gm4AsrOzEcs
*Stintan*
02-04-2012, 11:00
Tror det var fejk åtminstone till en del som munspelet o basen men det var ju ingen avacerad musik precis. Det var absolut förinspelad musik med iallafall.
malcolm
02-04-2012, 11:11
Basen är det jeg tror mest på och i det här klippet visar hon upp sitt eget instrument so. fö. verkar vara samma som i videon. Märk väl att klippet är några år gammalt och hon var bara 17 år här. Munsplet behöver inte flyttas så mycket att det syns för att spela denna enkla låt. Ooops, glömde klippet men här är det. http://www.veoh.com/watch/v767514T8rwk6E2?...deo+(Subtitled)
*Stintan*
02-04-2012, 11:48
Du startade en tråd för att fråga vad vi andra tror men du accepterar inte att vi inte tror som du utan kommer med en massa invändningar. Varför frågar du då?
malcolm
02-04-2012, 12:08
Frågade faktisk efter en musiker som eventuellt kunde avgöra saken och inte allmänt tyckande.
*Stintan*
02-04-2012, 12:53
Jag är inte proffsmusiker men har pysslat med instrumentalmusik och sång i hela mitt liv så jag tyckte att jag kunde svara.
skånepåg
02-04-2012, 13:36
Hehe tänkte lite i samma bana som stintan, alla kurser man gjort och gjort egen musik sen 15 år tillbaks, men proffs? Helt fel sida och de säger nog samma sak tyvärr =(
malcolm
02-04-2012, 14:33
CITAT (*Stintan* @ 02-04-2012, 13:53)  Jag är inte proffsmusiker men har pysslat med instrumentalmusik och sång i hela mitt liv så jag tyckte att jag kunde svara. Har inte "förbjudit" vare sig dig eller någon annan att svara men vad det gäller att ha åsikter i n egen startad tråd så förekommer det lite varstans här på forumet, inte minst vad det gäller politik.
*Stintan*
02-04-2012, 15:00
Vad förväntade du dig att få för svar? Även en musiker kan ju bara bilda sig en uppfattning utifrån vad man ser och hör på videon. Om den uppfattningen är rätt eller fel vet man ju ändå inte eller hur?
CITAT (malcolm @ 02-04-2012, 13:08)  Frågade faktisk efter en musiker som eventuellt kunde avgöra saken och inte allmänt tyckande. Ok. Jag har konsulterat min man , The musiker, vars huvudinstrument är elgitarr. Stackaren fick genomlida denna låt för min skull. Hans dom: Munspel - fejk. För att spela denna enkla låt med de tonerna behöver man röra munspelt mer. (Han kan spela munspel) Gitarr - Fejk Bas - Svårt att avgöra, men lutar mer mot fejk än äkta. Trummor - Den ende som faktiskt spelade i synk med låten. Förmodligen är det playback, men personen kan spela trummor på riktigt. Sång - Förmodligen playback. Dessutom är det så att alla instrument är antingen playback eller live. Man blandar inte på ett uppträdande. Sången kan däremot vara live även om musiken inte är det, men i detta fallet ser det ut som det är playback, men det är svårt att avgöra när texten är på ett främmande språk. Så. Nu har du en musikers åsikt i saken. Sen är det upp till dig att avgöra om du tror på det eller inte.
malcolm
02-04-2012, 15:44
Här kommr i alla fall en uttömmande förklaring på hur det är med tjejernas instrumentkunskaper i alla fall, håll till godo. http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=BZ...ature=endscreen
CITAT (malcolm @ 02-04-2012, 16:44)  Här kommr i alla fall en uttömmande förklaring på hur det är med tjejernas instrumentkunskaper i alla fall, håll till godo. http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=BZ...ature=endscreen
Gossen Ruda
02-04-2012, 16:02
Klart som korvspad.  Fö får de väl ändra uppställning nu för det är väl den avhoppade Atsuko som figurerar på den första närbilden.
malcolm
02-04-2012, 16:07
Ja det är det men nu återgår jag till "vår egen tråd" för vidare diskussioner.  Ser förrestn knappt att läsa längre så det får bli en stunds vila.
Gossen Ruda
02-04-2012, 16:33
Jag fortsätter dock för att visa att ALLT inte är fejk. Kolla in den hysteriska kärleksvisan jag har pushat för ett par gånger. http://www.youtube.com/watch?v=t4Ev9dYnq9E Vid 1:07 harklar sig tjejen längst fram, andren från höger, och tar sig åt halsgropen och harklingen hörs tydligt.
malcolm
02-04-2012, 16:41
Såg ett klipp där Mariko Shinoda råkade klippa till en av de andra tjejerna på riktigt fast det skulle vara fejk och det var ingen liten örfil heller. Visst ja, vila ögonen var det...
CITAT (Gossen Ruda @ 02-04-2012, 09:09)  Föregående talare är väldigt kritisk till all japanpop vilket kanske bör iakttagas. Jag är inget jättefan av massproducerad musik för småtjejer, det är riktigt, men jag hade sagt exakt samma sak om det varit en europeisk eller amerikansk motsvarighet, t.ex. Westlife eller Backstreet Boys. Deras målgrupp bryr sig inte om ifall de spelar helt live, och att mixa 75% inspelat och 25% live i ljudet gör livet mycket enklare för alla inblandade.
malcolm
02-04-2012, 22:05
Fejk eller inte, AKB har varit en ljuspunkt när jag mått dåligt den senaste tident. Minns att The Monkees också beskylldes för att inte kunna spela på 60-talet men senare dokumentärer har visat att de kunde de visst det. Förresten dog Davy Jones (tjejernas favorit) för inte så länge sedan. En av medlemmarna i AKB har plötsligt slutat i gruppen och de andra tar det hårt, hon har varit med från starten och var bara 14 år då 2005. Detta är i alla fall inte fejk och jag önskar att jag kunde japanska även om talet finns utskivet på YouTube. Till hennes ära framför de Aitakatta som var en av deras första (om inte deras första) stora hit. http://www.youtube.com/watch?v=V5hdyOgJu2ILänken fungerar inte längre men detta är samma fast med sämre kvalitet. http://www.dailymotion.com/video/xpt71r_en...-s-speech_music
Inget fejk där mer än munspelet i så fall , för spela du munspel så måste du dra in kinderna och det ser jag inte att hon gör men annars spelar de själva helt klart ! Dom är förbaskat bra Malcom
De kan säkert spela på riktigt, inte frågan om det, men i den där videon är det playback, som sagt.
Gossen Ruda
03-04-2012, 09:17
CITAT (Azur @ 02-04-2012, 22:48)  Jag är inget jättefan av massproducerad musik för småtjejer, det är riktigt, men jag hade sagt exakt samma sak om det varit en europeisk eller amerikansk motsvarighet, t.ex. Westlife eller Backstreet Boys. Deras målgrupp bryr sig inte om ifall de spelar helt live, och att mixa 75% inspelat och 25% live i ljudet gör livet mycket enklare för alla inblandade. Hmmm, huvudpubliken för AKB är garanterat män i alla åldrar eller missförstår jag dig?  En motsvarighet i väst kanske är/var Spice girls men publiken där var mer blandad.
*Stintan*
03-04-2012, 09:33
CITAT (Gossen Ruda @ 03-04-2012, 10:17)  Hmmm, huvudpubliken för AKB är garanterat män i alla åldrar eller missförstår jag dig?  En motsvarighet i väst kanske är/var Spice girls men publiken där var mer blandad. Män i alla åldrar??? Hur vet du det? Hur många män/kvinnor i 60-årsåldern drabbas av idolhysteri av att se/höra ett gäng skolflickor?
Gossen Ruda
03-04-2012, 09:56
CITAT (*Stintan* @ 03-04-2012, 10:33)  Män i alla åldrar??? Hur vet du det? Hur många män/kvinnor i 60-årsåldern drabbas av idolhysteri av att se/höra ett gäng skolflickor? På vissa videor syns publiken. Förmodligen fler än du tror fast jag jag använder inte värdeladdade ord som "idolhysteri". Snittåldern på tjejerna är runt 18-20 år och då har de flesta normalt slutat skolan.
*Stintan*
03-04-2012, 10:19
CITAT (Gossen Ruda @ 03-04-2012, 10:56)  På vissa videor syns publiken. Förmodligen fler än du tror fast jag jag använder inte värdeladdade ord som "idolhysteri". Snittåldern på tjejerna är runt 18-20 år och då har de flesta normalt slutat skolan. Nej det förstår jag att du inte vill använda idolhysteri men vad ska man annars kalla ditt och Malcolms närmast "sjukliga" intresse för dessa tjejer ni haft senaste tiden. Dom har väl knappast varit 18-20 år sen dom startade för 7 år sen.
Gossen Ruda
03-04-2012, 10:37
CITAT (*Stintan* @ 03-04-2012, 11:19)  Nej det förstår jag att du inte vill använda idolhysteri men vad ska man annars kalla ditt och Malcolms närmast "sjukliga" intresse för dessa tjejer ni haft senaste tiden. Dom har väl knappast varit 18-20 år sen dom startade för 7 år sen.  "Sjukligt" får stå för dig. Beundran kallar jag det. Från början var åldern låg men den har fullt naturligt stigit år för år. Äldst nu tror jag Shinoda Mariko är med nyss fyllda 26.
*Stintan*
03-04-2012, 12:03
Jag satte citationstecken av en anledning men när gamla gubbar beter sig som tonåringar och låter en japansk flickpopgrupp ta upp i stort sett all deras vakna tid kan man ju börja undra.  Det är väl bara affischerna ovanför sängen som saknas. Tre trådar på förstasidan har ni skapat om dessa tjejer det säger väl det mesta
Gossen Ruda
03-04-2012, 12:15
CITAT (*Stintan* @ 03-04-2012, 13:03)  Jag satte citationstecken av en anledning men när gamla gubbar beter sig som tonåringar och låter en japansk flickpopgrupp ta upp i stort sett all deras vakna tid kan man ju börja undra.  Det är väl bara affischerna ovanför sängen som saknas. Tre trådar på förstasidan har ni skapat om dessa tjejer det säger väl det mesta  Jag skulle kunnat bli arg på dina feltolkningar, enögdhet och mängd av förutfattade meningar men jag känner dig vid det här laget så jag orkar inte bry mig. Finns det någon mer ställe än på förstasidan man kan skapa trådar?
*Stintan*
03-04-2012, 12:37
CITAT (Gossen Ruda @ 03-04-2012, 13:15)  Jag skulle kunnat bli arg på dina feltolkningar, enögdhet och mängd av förutfattade meningar men jag känner dig vid det här laget så jag orkar inte bry mig. Finns det någon mer ställe än på förstasidan man kan skapa trådar? Bra att du inte blir arg. Såklart att det är "feltolkningar, enögdhet och mängd av förutfattade meningar" i dina ögon.  Jag ser det från ett annat håll 'än du och gör mina egna tolkningar. Det jag menade var att det nu ligger tre trådar om denna tjejgrupp på första sidan och det står det också om du läser ordentligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|