CamillaB
Ny på forumet men inte helt ny i trädgårdssammanhang :-)

Köpte vårt underbara hus för några år sedan men har inte hunnit ta tag i trädgården på det vis jag önskat pg a olika anledningar (läs små barn...) Men NU i år ska jag för första gången seriöst ta tag i detta! laugh.gif

Har precis med handkraft rensat alla fogar och skarvar i mina stengångar fria från mest mossa men även lite vanligt gräs. Nu är frågan vad jag ska göra för att underhålla gångarna och hålla det fint? Skarvarna är ju ganska djupa nu och jag vill gärna sopa ner något i dessa men VAD?

Någon med erfarenhet som kan tala om vad som blir bäst? confused.gif Gångarna är lagda med fyrkantig natursten och skarvarna är 1-2 cm breda. Vet att det finns något som heter fogsand...
Krolliljan
Fogsand ( kan man köpa på t ex Byggmax eller Cheapy)
Stenmjöl som vi brukar använda köper vi i hinkar från en byggvarufirma och blir då billigare.

I alla fall finkornig sand.
Flemming
Om du/ni behöver mycket då är min rekommnendation att ni hyr ett släp och kör till den lokala grusleverantören.
Ett ton stenmjöl kostar under 200:- och överskottet kan ni dela med grannarna...
Fogsand säljs oftast i 25-kilos säckar och Byggmax tar 74.95, vilket blir många kronor per ton...
Hjälpte grannen lägga stensatt uteplats för c:a fem år sedan och den är lika fin fortfarande.
Sparsamt med ogräs och stenen ligger ordentligt fast.
Köp inte vanligt sand, då dessa korn är mer ellr mindre runda medan stenmjöl är kross och "skrärvorna" låser varandra...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon