CamillaB
Ska ge mig på att odla i pallkragar för första gången i år! biggrin.gif Ska bli såå roligt, jag har länge velat men inte haft möjlighet.

Pallkragarna levereras till mig nu i påskhelgen och jag ska börja med bara två kragar tänkte jag. En med lite grönsaker i och en med lite örter och ev blommor som sonen ska får så och vara med att sköta.

Jag funderar mycket på placeringen av kragarna. Den sidan av huset som är soligast lämpar sig inte så bra för att placera kragarna på. Hur viktigt är det att kragarna står i full sol? Skulle man kunna tänka sig att placera dom den östra sidan av huset kanske? Det skulle i så fall innebära lite vandrande sol/skugga över halva dagen och skugga sen em/kväll.

Finns det någon med erfarenhet och tips så vore jag jätteglad och tacksam för detta! yes.gif
Natur liv
CITAT (CamillaB @ 02-04-2012, 10:19) *
Hur viktigt är det att kragarna står i full sol? Skulle man kunna tänka sig att placera dom den östra sidan av huset kanske? Det skulle i så fall innebära lite vandrande sol/skugga över halva dagen och skugga sen em/kväll.

Det beror nog på vad du ska odla. Många växter behöver både sol och skugga, så det låter inte helt fel med östra sidan. Själv har jag pallkragar på två sidor om torpet och jag får väl flytta runt lite på växtligheten tills jag vet vilka som trivs i mer eller mindre sol.
stephan sndlng
Järnvägar läggs ner, pallkrageklubben växer?

http://svt.se/nyheter/regionalt/abc/odling-pa-sparet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon