Full version: Dränering
Kloro
Hej.

Det är så att vi har grävt ett dike som är ca 0.5m djupt och lika brett. Detta ska vi fylla på med jord för att sätta en Thuja häck, ca 30m lång.
Problemet är att vi har en riktigt styv lerjord och vattnet sjunker inte undan som det ska. Det blir typ som en kista där vattnet stannar. Jag är rädd att jorden blir vattensjuk och min dyrt förvärvda häck kommer att dö.
Vad ska jag göra för att dränera eller få bort vattnet? wink.gif
Ingrid på Västkusten
De bästa är att bygga upphöjda bäddar för Din häck om Du inte skall dränera om tomten - jag undrar vilket jobb som är större??!!??

Hälsar Ingrid
Kloro
Menar du att jag ska bygga upp en vall?
KURT
Det borde gå att lägga dränering, men jag tror faktiskt inte att det är så stort problem egenligen. Om det är styv lera runt om så kan det säkert fungera som dike till att börja med . Men kan man försöka ha lite svag lutning på det så tror jag att häckplantorna kommer att överleva ändå. Kan man gräva lite djupare och lägga singel länst ned så kanske vattnet rinner undan fortare. Annars tror jag att bygga.hus forum kan tipsa om dränering.
Ingrid på Västkusten
Nej, inte en vall, en upphöjd rabattkant så Du ramar in allting med kanter. Bara en 20 cm upphöjning ger mkt bättre dränage och undviker att rötterna och växterna drunknar om Du har mkt problem. Blir vattnet stående i groparna så är det definitivt itne bra - men det beror ju på årwstiden med när man kollar sådant. Stående vatten är absolut det sämsta för alla växter utom sumpväxtr :-)

Visst kan man göra en vall med......kanske enklare att ha dme så eftersom det är 30 meter :-)

Hälsar Ingrid
Ella
Du får titta på hur backar och sånt ligger i trädgården. Det är ju lätt att lägga en dräneringsslang i det 3Om långa diket, men finns det någonstans där vattnet kan rinna ut.

Har du otur så är det den lägsta punkten i trädgården och då finns det bara två möjligheter. Den ena är som ingrid skriver att höja upp rabbatten. Den andra är att gräva diket djupare eller borra djupare hål som du fyller med sand eller sten under diket.

Jag gjorde så i min lilla miniträdgård att jag borrade en meter djupa hål som jag fyllde med sand, sten och överst planteringsjord. i den jorden planterade jag sen olika växter. Det är betydligt torrare här nu och den enda nackdelen jag har märkt är att regnet har en förmåga att spola bort näringen så jag får ha mer långtidsverkande gödsel i de hålen. Detta verkar ha fungerat bra i min lilla trädgård men för en häck ska nog dräneringen vara likadan längs hela annars så kommer den väl att växa ojämnt.

Lycka till rolleyes.gif smile.gif sleep.gif laugh.gif
MimE
En liten undran bara:

Får man göra en vall utan "byggnadslov" om man bor i planerat område?

/Mimmi
Ralf
alltså jag har grävt många gropar av olika slag, husgrunder o rörgravar tex. Det samlas vatten i dem. det är egetligen ingenting att oroas över. Anledningen till att vattnet samlas där är att det inte längre finns nån jord ovanför som suger åt sig vattnet. Vattnet ska INTE sjunka undan! smile.gif

Du hade ju ingen träskmark där innan du grävde ur elller hur?
Ta du och fyll på med den nya jorden
Det är för övrigt så vi bygger planteringar, man har 30 cm lera som skall fungera som "fukthållande" och matjord ovanpå det. Innan vi har fått dit jorden ser det ut som stora vattensamlingar.
Kloro
Hmm, det var många bud om det hela. Kan det inte vara så att det kan vara bra för Thujan. Med tanke på att den avskyr torra jordar.
Ingrid på Västkusten
Orsaken till at det är så många bud beror nog på att vi alla har olika bilder i våra huven om hur det ser ut hos Dig :-)
Personligen tycker jag att ett 0,5 m djupt dike som har mkt vatten i sig, som det kanske t o m står vatten i inte låter bra alls. Och som markarbete för att plantera en häck är det på tok för lite egentligen till djupet då. Rötterna kommer att hålla sig i det göttaste området d v s där det är grävt å påfyllt ny god jord och inte vilja ge sig ut längre vilket inte alls är bra på sikt både ut läsynpunkt att stå emot vindar och för tillväxten. Och är det mkt lera så kommer godjorden bara att agera brunn och vara förbrukad väldans snabbt.
Är det en nyanlagd trädgård på t ex sprängsten så skall det finnas lera som ett bärlager :-) sådan har grannarna och inte ett fruktträd trivs i den jorden :-(

Lycka till med Dina nya planteringar!

Hälsar Ingrid

Vall och itne vall förändring av tomtens höjd är byggnadslovspliktigt men en vall :-/ är la en slammis - ring kommunen å fråga - reglerna kan skilja sig firån kommun till kommun.
Kloro
Tack Ingrid. Jag tror att jag kör på bådas linje. Jag kommer att göra en liten vall och sätta min häck där. Sedan får det bära eller brista.

Tack för hjälpen. rolleyes.gif
Hesekiel
Jag har under flera år haft problem med för mycket vatten på vår
mark som skadat växterna.

Till slut grävde jag diken runt om tomten som sedan får kollas med
jämna mellanrum.

Kommer det vatten i från grannens tomt kan han vara skyldig att
åtfärda detta.

Har man en kommun som granne är de risk att de inte bryr sig.

Vår mark ligger med nivåskillnad och det är inte så kul.

Bygger man vallar kan det finnas risk att de torkar ut allt för fort??

Lagom är alltid bäst på allt ting vatten kan ställa till problem.

Gräva diken tror jag på, men det är en del jobb om man måste göra
det för hand.

Kommunen här tar inget ansvar trots att de har ett ansvar över sin
markskötsel.

Den lilla människan förblir liten i en Kommuns närvaro eller rättare
sagt en Kommuns frånvaro.

blink.gif
MariaS
Hej.
Min sambo arbetar proffesionellt med ett litet grävföretag. Hans huvudsysselsättning är att gräva dräneringar.

Vi har själva problemet med sjöbottenlera och vatten som inte rinner undan. Och inte blev det bättre nu när vi köpte till 1100kvadratmeter mark till, som vi dessutom fällde skogen på.

Lösningen: Min sambo och jag satte oss i varsin grävmaskin (Lathet) grävde ur ca 50 cm djupt, la ner geoduk och därefter dräneringsrör - svarta och räfflade på utsidan med hål och släta på insidan (INTE COCCOSSLANG) - sen fyllde vi med ca 10cm 4-8mm singel och därefter med matjord ovanpå.

Nu är det lätt att både så gräs och plantera växter på hela området, och där dräneringsrören går ut där kan vattnet stå hur mycket det vill, för där växer det en massa björkar som glatt drar i sig allt vatten!

MariaS huh.gif ohmy.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon