Full version: uppdatering av dator
boxer2
Hur uppdaterar jag min webbläsare och mitt operativsystem?

Är dålig på sådant, så snälla förklara enkelt.
Gossen Ruda
Du kanske först skulle tala om vad du har nu? rolleyes.gif
malcolm
Operativsystem finns nya att köpa, webläsare kan du hämta hem från nätet.
Huggorm
De brukar uppdatera sig automatiskt, de laddar ner och installerar uppdateringar utan att man behöver göra något
malcolm
Inte om man vill ha något annat och operativsystem får man betala för och brukar kosta runt tusenlappen.
Huggorm
Men vill man ha ett helt annat operativsystem måste man först kolla upp om datorn klarar det
*Stintan*
Tror inte frågan var om att skaffa nytt utan att uppdatera det befintliga och det brukar ske automatiskt om man inte har en urgammal dator med gammal programvara. Annars får man gå in på programtillverkarens hemsida och leta efter uppdateringar.

Jag undrar också vad TS har för operativsystem och webläsare?
malcolm
CITAT (Huggorm @ 02-04-2012, 11:11) *
De brukar uppdatera sig automatiskt, de laddar ner och installerar uppdateringar utan att man behöver göra något

Man får inte Win7 tex. om man har XP utan får vackert betala men som sagt, en gammal dator klarar inte vad som helst.
Huggorm
CITAT (malcolm @ 02-04-2012, 11:49) *
Man får inte Win7 tex. om man har XP utan får vackert betala men som sagt, en gammal dator klarar inte vad som helst.

Men det kommer hela tiden uppdateringar till operativsystemen, exempelvis säkerhetsuppdateringar, och jag misstänker att det är dessa Boxer är ute efter.
malcolm
Säkerhetsuppdateringar verkar vara det enda man får och har man precis köpt en ny dator eller formaterat om får man en himla massa sånt i början.
*Stintan*
Det är skillnad på att uppgradera och uppdatera. Uppdateringar har jag fått automatiskt av operativsystemet både när jag hade Vista och nu windows 7. Säkerhetsuppdateringar likaså. Explorer webläsare har jag förut inte behövt betala ett öre för när jag bytt upp till senaste versionen.
Bengalow
Det är så som du säger, Stintan m.fl. Dock slutar Microsoft med uppgraderingar av "gamla" system, när dom släpper ett nytt, efter något/några år. Det är bara säkerhetsuppgraderingar som fortsätter lite längre. Jag är inte säker på att Vista uppgraderas längre, och XP skall/är slutförd...
Uppgradering = Servicepacks o.dyl.
Uppdatering = säkerhetstillägg
Gossen Ruda
Min XP får titt som tätt olika uppdateringar av säkerhetshål mm.
boxer2
Tack alla för era svar. thanks.gif
Ja det är uppdatering av min nuvarande som jag sökte svar på. Jag har Windows home.(tror jag) Jag får ibland uppdateringar, men vet ju inte vad det är för några. confused.gif Kan man på ett enkelt sätt kolla om man är fullt uppdaterad? Med både operativsystemet och webbläsaren! flirting.gif Min webbläsare är Google chrome.
skånepåg
xp kommer uppgraderas i ett par år till så ni är säkra ^^
Men bara webbläsaren du hittar det i inställningarna och sen ställ in att uppdatera efter varje slut eller nerstängning, tar inte många sekunder ^^
*Stintan*
CITAT (boxer2 @ 02-04-2012, 14:56) *
Tack alla för era svar. thanks.gif
Ja det är uppdatering av min nuvarande som jag sökte svar på. Jag har Windows home.(tror jag) Jag får ibland uppdateringar, men vet ju inte vad det är för några. confused.gif Kan man på ett enkelt sätt kolla om man är fullt uppdaterad? Med både operativsystemet och webbläsaren! flirting.gif Min webbläsare är Google chrome.

Får du uppdateringar behöver du nog inte vara orolig men om du går in på "alla program" och letar efter "Windows update" och klickar på den så kommer det upp en ruta. I den rutan ska det stå om du har några "viktiga uppdateringar tillgängliga". Finns det så klicka på det och följ anvisningarna. (valfria uppdateringar behöver du inte bry dig om). Jag har explorer 9 som webläsare och den behöver jag inte uppdatera för det ingår i windowsuppdateringarna som är automatiska. Vet inte hur det är med Chrome.
boxer2
CITAT (*Stintan* @ 02-04-2012, 15:44) *
Får du uppdateringar behöver du nog inte vara orolig men om du går in på "alla program" och letar efter "Windows update" och klickar på den så kommer det upp en ruta. I den rutan ska det stå om du har några "viktiga uppdateringar tillgängliga". Finns det så klicka på det och följ anvisningarna. (valfria uppdateringar behöver du inte bry dig om). Jag har explorer 9 som webläsare och den behöver jag inte uppdatera för det ingår i windowsuppdateringarna som är automatiska. Vet inte hur det är med Chrome.

thanks.gif enligt den rutan så är jag fullt uppdaterad. så mycket för alla era svar!
Anja Danmark
Google Chrome opdateres automatisk hos mig, så du behøver ikke gøre noget der heller smile.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon