CITAT (Lady Hamilton @ 02-04-2012, 17:49)

Ängla trumpeter tar lång tid på sig att gro sedan är det inte alltid de gror heller Mina frön grodde på 2 mån men då hade jag haft dem varmt först och sedan placerade jag dem så de fick lite svalare å då grodde dem Testa med att flytta sådden så kanske de gror
Då kanske det finns hopp. Jag ska ställa de svalare och hoppas att det då händer något.
CITAT (IRLU43 @ 02-04-2012, 20:25)

Jag sådde fröer från mina egna trumpeter den 11 mars och de flesta har redan grott. Nu var ju dessa fröer alldeles färska. När man köper fröer är de ju oftast torkade och då kan det ta längre tid. Jag brukar alltid mjuka upp skalet i vatten ett par dagar innan sådd. Därefter skrapar jag försiktigt bort så mycket av skalet som det går. Därefter sådd. Badrumsgolvet verkar vara en bra idé. Frösådden får aldrig torka ut men ska inte heller vara dyngsur. Jag brukar spraya på vatten.
Jag fick massor av fröer som jag sått i omgångar och har väl nu närmare 100 småplantor. Jag har fröer till många fler plantor men nu har jag nog inte plats för fler.
Mina fröer var inte från Sanguinea utan bla en korsning mellan Brasilian Gold och Bergkönigin. Alla änglafröer är självsterila (utom arborea) så Sanguinean som du köpte måste ha korsats med en annan sort. Därför vet man aldrig hur en frösåddsplanta kommer att se ut. Den kan likna någon av "föräldrarna" men kan också brås på någon av föräldrarnas föräldrar.
Lycka till med groningen!
Mvh
IRLU43
Jag lade dem i vatten ca 1 dygn först. Jag använder också sprayflaska för då blir det lagom med vatten tycker jag.

till er båda för era svar