Ålgryte
Jag kunde inte motstå erbjudandet på Lidl idag och kom hem med 2 vinbärsbuskar innocent.gif

Min jord är frusen och jag undrar om jag ska sätta plantorna i krukor så länge? Ska de stå ute redan nu?
De har gröna skott trots att de bara står i plastpåsar med lite jord. Jag utgår från att de inte kan klara sig ngn längre tid i plastpåsarna och behöver råd om hur jag gör för att de ska ge mig bär i höst crazy.gif

Kruka nu? Vänta på våren ute eller inne i kruka? Soligt? Planteringsdjup?
Alla råd och tips tas tacksamt emot!

"Friskt vågat hälften vunnet!" = "Learning by doing" yes.gif
Huggorm
Om de redan har gröna skott så bör du plantera i kruka inne så länge. Och som sagt torkar de snabbt ihjäl, du borde vattna lite redan ikväll även om du inte hinner plantera. Det bästa är om du kan placera krukan svalt och ljust så länge, och sedan plantera ut så fort frostnätterna är över
jaj-51
Dina vinbärsbuskar står redan i kruka och har börjat växa.
De tål knappast frostnätterna nu (-7grd i Göteborg i natt) blir till att hitta svalaste platsen inne.
I väntan på bättre tider kan du ställa ut dom på dagarna när det är frostfritt.

Lycka till
Ålgryte
CITAT (jaj-51 @ 03-04-2012, 07:59) *
Dina vinbärsbuskar står redan i kruka och har börjat växa.

Nääh, de har inte kommit i krukan än.... whist.gif
Jag hade tur att hitta plantor med skott på trots att de stod mörkt inne i butiken.
De har en svart plastpåse runt rotklumpen. jag tror att där finns en aning jord också.

Kan de ge frukt om jag planterar dem i en 35 cm hög kruka?
silvr
Kom hem med en handfull nyss jag också, 20 spänn per buske är rätt billigt smile.gif Men det står ju på förpackningen att man ska sätta ut dem så fort marken inte är frusen, så jag tänkte gräva ner mina trots frost. Om du köpt röda vinbär så ger de väl inte bär på årsskotten så då får du inga bär i år oavsett hur du gör ju.

Tillägg: det handlar om barrotsplantor med bara en liten plastpåse kring rötterna och kanske en deciliter snustorr torv. De är alltså snustorra redan i affären och har nog varit så ett tag under transporten från holland. Så nån dag hit eller dit kvittar nog, de torkar knappast ihjäl direkt. Satt ut mina idag, billigt experiment wink.gif
Cilla
Stod där något om sort? Inte för att det spelar roll för planteringen, men för att det är roligt att veta.

Hrm... Sälja barrotat nu utan att beskriva hur man gör... Barrotat som uppenbarligen inte är i vila eftersom de har knoppsprickning... Inte helt ansvarsfullt, Lidl!

Är det zon 2 och går det att gräva i marken - gör det och sätt ned med flera lager fiberduk över. Är det utslagna blad och fler minusgrader än säg 3 på natten - jordslå, dvs gräv och täck hela plantan med jord.
Det gäller att få dem i fas med den världsdel de kommit i, och de behöver jord med fukt snabbt och ett långsammare bladutspring. Normalt har man barrotade plantor i kylda fuktiga jordkällare eller specialrum och planterar dem sedan direkt innan knopparna ens börjat svälla.

Man kan sätta dem i kruka och förvara dem inomhus till dess att det är varmt och omgivningen kommit lika långt, men då kräver det att man avhärdar under ganska lång tid. Dvs in och ut, långsam tillvänjning vid ljuset. Det är ofta ljuset som knäcker plantor som man tar ut - strålningen är tusentals gånger starkare utomhus och bladen bygger långsamt upp skydd mot detta.

När man drar upp dem inomhus blir de ofta lite gängliga också, och måste långsamt tillvänjas vid t ex vind och temperaturskillnader mellan dag och natt. Och ett tredje problem med att dra upp inomhus: De riskerar att få spinn...

Är det sedan en usel sort också så är det ganska mycket jobb...
silvr
Nejdå det var vanliga sorter, Johnkeer van tets och öjebyn. Fanns planteringsanvisning på förpackningen, bilder ala ikea och en instruktion att plantera genast förutsatt att jorden inte är frusen. Så eftersom det gick att gräva planterade jag mina. Troligtvis dör det gröna som börjat växa men jag vet inte om plantan överlever sånt? Följer man anvisningen och alla dör så får man väl gräva upp och reklamera avfallet wink.gif
Cilla
Låter bra. Om du kan: Släng över en fiberduk eller annat som du har som skyddar lite mot ljus och temperatursvängningar.
silvr
Mm jag gjorde som du skrev och har lagt på ett par tre lager med fiberväv idag. Har satt tio buskar totalt. Får återkomma om hur det gått! Ålgryte hur har du gjort?
Åsa, mälardalen zon 2
Köpte en krusbärsplanta på LIDL jag med (Hinnomäki gul). Hittade en som var hyfsat stor. Rötterna var böjda i paketet så de friserade jag så de såg OK ut och sedan planterade jag den i ett mjölkpaket (med hål i botten) och ställde på min inglasade balkong de hade ju hunnit börja sprira och här är det ju just nu många minusgrader, kändes säkrast + på min lott går det inte att gräva än leran är ju så blöt och seg.
Ålgryte
MIna plantor har blivit skötta efter flera av råden - först fick de lite vattten, se'n förvarade jag dem mörkt och kallt och i dagens solsken har de fått komma ner i jorden i trädgården. Nu är de omsvepta av fiberduk och säckar mot nattens kyla rolleyes.gif

Mina krusbärsbuskar har redan blad så kanske klarar även vinbärsbladen aprilvädret... unsure.gif
Ålgryte
CITAT (silvr @ 07-04-2012, 00:35) *
Mm jag gjorde som du skrev och har lagt på ett par tre lager med fiberväv idag. Har satt tio buskar totalt. Får återkomma om hur det gått! Ålgryte hur har du gjort?

Hur gick det för buskarna från Lidl som du satte förra året?
Mina fick blad och mådde bra förra sommaren men nu verkar det som den röda har dött crying.gif Den svarta har massa blad och bäranlag.

Ska jag klippa ner den röda och hoppas på att den vaknar?
Peter1223
Tog sticklingar för 4-5 veckor sedan av vinbärsbuskar. Ett antal av dem har rotat sig och satt enstaka nya blad. Men det känns som om timingen inte är optimal. Jag förväntar mig att de fortsätter utveckla rotsystem i kruka över resten av sommaren, men att de kommer att vara ganska så små även i augusti/september. Nu är frågan om jag ska låta dem stå kvar i kruka över vintern inomhus/svalt men frostsäkert garage med ljus, eller om jag törs plantera ut dem, alltså sensommar/tidig höst? Tips? Åsikter? (bor i ca södra svealand).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon