Full version: Vxthusglas
trdgrds-nina
Jag har ett litet vxthus, ca 2,70x1,70 m, dr glasen r skarvade bde i vggar och tak. Dels undrar jag vilka frdelar det r att ha tre glas p lngden i t.ex taket mot att ha ett glas dr, och s undrar jag vad ni anvnder d ni skarvar glas. Idag har jag sm metallbitar som r bjt i ett "S". D glasen varierar i storlek behver jag ha olika lngder p dessa "S", finns det material att kpa som man sjlv kan bja till eller kr ni med egentillverkade bitar? Hoppas p rd!
aromata
Med bara ett glas slipper du verlappande skarvar som det ofta bildas alger i. Lttare att hlla rent helt enkelt. Med fler skarvar kan du f lite mer luftlckage in och ut men det har knappast ngon praktisk betydelse. Ett helt glas kan spricka lite lttare om det inte r hrdat glas och sprjsen inte r tillrckligt styv.
vips
Har man som jag ett mindre/enklare vxthus r det ofta tunnare glas i dem ocks, 3mm istllet fr 4mm. Misstnker att den klenare konstruktionen inte skulle klara vikten av 4mm glas i taket. Tyvrr har det tunna glaset vldigt ltt fr att spricka, d r det sknt att kunna byta ut en mindre mer hanterbar (och billigare) ruta... smile.gif

Jag kr med de metallbitar bjda till S som alltid funnits dr, men det borde vl g att kpa liknande bandstl i en vlsorterad bygghandel/jrnaffr och bja till i rtt storlek...

/magnus
Lady Hamilton
Jo "S" en finns att kpa bde frdig bjda och med en bj fr att du skall kunna bja den andra enden sjlv klicka p lnken nedan fr att se hur de ser ut Bild frn Willabgarden tillbehr
trdgrds-nina
TACK alla fr era svar! D kanske jag kr med hela glas helt enkelt, kostar ju inte s vrst mnga kronor och delvis enklare att hantera. Tar grna mot mer synpunkter om ngon har!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon