Oida
Hej på er!
Jag har en drös olika förkultiverade växter, mest kryddor men också tomat, chili och någon blomma. Nu åker jag bort fem dagar över påsken och undrar om jag vågar lämna min stackars krokar utan övervakare. Jag har ännu inte gjort första omskolningen och plantorna är väldigt små (bilder finns på provarodling.wordpress.com).

Om jag ser till att vattna så mycket jag vågar utan att de dränks innan jag åker samtidigt som jag ställer dem i ett ljust men lite svalare rum, tror ni de klarar sig då? Eller är barnvakt nödvändig?

Tackar!
kerstinh
Det där är alltid så himla svårt att avgöra. Jag har gjort lite försök och ställt plantor på olika ställen ibland. Då gör det inte så mycket om något har dött. Men har du inte skolat om än, så är det kanske lite svårt om allting av en sort finns i samma kruka. Annars har jag provat på lite olika sätt att vattna medan man är borta och jag tycker inte att något har fungerat särskilt bra, men däremot har mina växter som jag har ställt någorlunda kallt alltid klarat sig ganska bra. Och då menar jag inte kallt kallt utan i något öster- eller norrfönster. Så om jag vore du skulle jag nog satsa på det. Vattna rejält men inte för mycket och sedan ställa skuggigt i ett fönster med inte för mycket värme. Sedan får man ju kolla till plantorna det första man gör när man kommer hem, men det gör man ju ändå. ;-)
Hoppas dina växter klarar sig.
Oida
Tusen tack! Då är det väl bara att möblera om innan jag åker och flytta alla plantor till sovrummet med norrfönster. Jag har vattnat ganska bra så jag hoppas det inte blev för mycket. Nu har en granne precis anmält sig som vattnare efter halva tiden så det känns ju väldigt fint!
katah
Grannen vet väl exakt hur h*n gör?
Jag hade en gång länge sedan en sådan vakt som kom på plats och gjorde jobbet,
men hade ingen erfarenhet hur törstiga omplanterade maj-tomater är.
De hade fått liksom den dutt vatten på en vecka... inte så vacker syn när man kom hem.

Så jag kan tänka mig att en snäll granne kan dränka dina småttingar av ren välvilja, om du inte visar exakt vad du vill.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon