Blåklockan
Jag skulle vilja sätta ett par små fruktträd inne i min köksträdgård, antingen någon sort som blir låg eller någon som skulle fungera att beskära som kardong. Tänker främst på äppel, körsbär och päron eller om ni har andra förslag. Har sett att det finns dvärgkörsbär i alla fall, tips på någon bra sort?

Bor i zon 4.

Inte helt färska bilder då lite nytt tillkommit men ger iaf en bild av hur det ser ut:

trad6.jpg

trad5.jpg

trad1.jpg

officinalis
Det du ska titta efter är grundstammen (även fast jag är tveksam till att åkerö och B9 är det bästa valet. Grundstammen styr i hög utsträckning hur stort trädet blir.
B9 är en svagväxande äppelgrundstam och är härdig.
Vad gäller päron så är det svårare. Enda svagväxande jag känner till är Kvitten A och den kan nog bara odlas i zon 1, om jag inte missminner mig.
För körsbär kan du titta efter de som står på en GiselA-grundstam.
KRT
Jag har ett Sam på GiSeLa5, dvs sötkörsbär i "dvärgstorlek". Det är ju iofs inte så där extremt litet, på 2 år efter 2 år är det ca 2,5 m, och lär växa iaf 2 m till..... Men det är ju fortfarande mindre än vanliga körsbärsträd smile.gif

Det jag vill säga är väl egentligen; Hur små träd vill du ha/får du plats med/passar in??? För bara för att något heter dvärg är det inte säkert att det är litet annat än i relation till normalstora träd av samma sort - om du förstår hur jag menar smile.gif
ingrids
Av körsbär finns Lettisk låg på "stam" som enligt uppgift inte ska bli högre än 2 meter och 2 m i diameter - dvs samma mått som busken så jag gissar att det kan vara en uppstammad buske. Har haft den som buske och gjort supergod marmelad, för att funka att äta behöver de vara rejält mogna dock.
Minns jag fel eller finns det i någon tråd att man skulle kunna sommar pincera för att hålla ett körsbär nere i storlek - alltså nypa av den nya tillväxten när den fortfarande är så ung att man bokstavligen kan nypa.
officinalis
Lettisk låg är en buske.
Sätter de inte mycket rotskott de där? För pyssligt för kordong skulle jag tro.
Blåklockan
Tack för era svar smile.gif

Ja jag vet inte riktigt men 2 meter hög ska väl inte vara något problem att få plats med, i alla fall ett eller två sådana skulle fungera och även kunna ge lite skugga varma dagar. Sen hade det varit fint med något mindre än det också, eller om man lyckas med kordong (hette det visst wink.gif ), är det svårt att klippa och få det att fungera, en vanlig lodrät tänker jag?

Det är inte jätteviktigt att det blir mycket frukt, vi har andra äppelträd med så det är mest för prydnad men vore roligt om det blir några frukter och att de som blir smakar gott förstås.

Är det förresten bara äppelträd man kan klippa som kordong eller går det även med andra fruktträd? Finns det någon sida som beskriver bra hur man går till väga för att klippa ett sådant träd?

KRT
Just körsbärsträd mår sällan bra av att klippas, enligt vissa böcker jag har står tom att man ska undvika att klippa om man inte måste eftersom de så lätt börjar "blöda"....
Vore nog bättre om du satsade på äpple eller något som fungerar bättre att beskära regelbundet och lite hårdare.

ingrids
officinalis - som jag skrev finns även Lettisk låg även i trädform/med stam numera, huruvida det innebär uppstammad buske eller inte kan jag inte uttala mig om men i praktiken blir den trädformad. Tänker själv skaffa den sorten istället eftersom busken tagit stryk av tre snörika vintrar.
Dubbelkollade och sommarpincering är ett alternativ för att "beskära" körsbär som inte leder till att trädet blöder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon