Takterass
Hej!
Jag har en större takterass i zon 2 som jag tänkte försöka få lite grönska på. Jag saknar större odlingerfarenhet och har ungefär hur många frågor som helst, så jag får väl ta det lite i sänder. Ser också en hyfsad risk att jag tar mig vatten över huvudet, så hejda mig gärna om ni tycker att jag verkar dra iväg.

Nåväl. Jag har funderat på att skaffa ett litet väggväxthus och ha på terassen. Vad bör jag tänka på? Är det en bra idé öht för en glad nybörjare? Hur gör jag lämpligen med golv/grund? Det är trätrall på terassen. Och vilket vädersträck bör jag välja? Terassen går runt hela våningsplanet, så det går ju att välja fritt. Terassen ligger högst upp i huset, plan 7, så den får ju all sol som dagen bjuder, men det blåser ju en del också.

Tacksam för alla råd och tips!

Jonas
Huggorm
Du får ju se till att växthuset är ordentligt förankrat, så det inte blåser iväg i någon storm. Kanske med wire ner i betongen? Jobbigt med några hundra kilo glas som kommer farande från sjunde våningen. Sedan måste du ha något solskydd under sommaren, annars blir det för varmt där inne. Odla får du göra i stora krukor eller liknande.
Anja Danmark
Måske skulle du vælge et drivhus med polycarbonatplader, som ikke vejer så meget?

Ellers er jeg helt enig - der skal beskyttes mod solen smile.gif

vips
Håller med föregående talare; rejäl konstruktion och förankra ordentligt. Blåser mer högre upp och det finns inga träd eller hus som ger lä (eller skugga för den delen) där. Trist om det flyger iväg... smile.gif

/magnus
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon