Utmarken

Har ett antal succulenter/ pengaträd /crassula ovata jade(tror jag). Har under en längre tid haft problem med ohyra på dem. Brukar klippa ned dom, skölja av dom med vatten och sprya dom med sopavatten när dom drabbas, detta brukar få bukt på problemet ett tag. Men ohyran kommer tillbaka och nu fortare än tidigare. Har satt i några "giftpinnar" men det hjälper inte. Ohyran finns bara på just dessa pengaträd, inga andra växter i huset/altanen drabbas.

Så min fråga är vad är det för ohyra (se bild)? Vet inte så mycket om ohyra, men googlar man lite så misstänker jag bomullslöss/ullöss.

Och hur blir jag av med dem? Vad som helst bara dom försvinner för gott.

[attachment=68907:l_ss.jpg]

Mvh
Utmarken
officinalis
Jag tycker det är ut som bladlöss och ullöss.
Giftpinne (vad det nu innebär?) borde räcka. Kanske har växten inte tagit upp de aktiva ämnena än.
KRT
Absolut ull-löss iaf, evt även någon annan ohyra också.
Provado, pinnar, spray eller flytande är mer en smaksak.
Åsa, mälardalen zon 2
Giftet i provadopinnarna transporteras främst till de gröna växtdelarna och tyvärr så finns ju även ullöss på rötterna. När det är sådär mycket brukar det oftast vara bäst slänga, sanera platsen där de stod och köpa nytt.
KRT
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 03-04-2012, 19:00) *
Giftet i provadopinnarna transporteras främst till de gröna växtdelarna och tyvärr så finns ju även ullöss på rötterna. När det är sådär mycket brukar det oftast vara bäst slänga, sanera platsen där de stod och köpa nytt.

Jag håller faktiskt inte riktigt med - jag har med framgång blivit av med ull-löss genom att behandla upprepade gånger med provado - eftersom det går in i växten (även om det kanske koncentreras till bladen) så blir hela växten giftig och allt som suger på den dör. Men det är klart, kan man skölja bort jorden från rötterna och ge dem också en sprayning innan man planterar om så är det säkert inte fel.
Och om det är en "slit och släng" växt är det kanske också enklare att kasta än att bekämpa. Men så fort det är något man bryr sig om så tycker jag absolut man ska försöka!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon