susanne-79
Hej!
Var på genomresa i Istanbul för några veckor sedan och hittade på en frömarknad rosa bondbönor. Själva bönorna är alltså helt rosa, hur baljor/blommor ser ut har jag ingen aning om. Köpte med mig bönor hem och hoppas förstås att de ska må bra här i zon 2.
Nu funderar jag på vad bönorna ska få för växtplats och undrar därför om någon har koll på hur höga de här rankorna kommer att bli...
Finns det någon här som har provat rosa bondbönor redan?
Preussen
CITAT (susanne-79 @ 03-04-2012, 20:16) *
Hej!
Var på genomresa i Istanbul för några veckor sedan och hittade på en frömarknad rosa bondbönor. Själva bönorna är alltså helt rosa, hur baljor/blommor ser ut har jag ingen aning om. Köpte med mig bönor hem och hoppas förstås att de ska må bra här i zon 2.
Nu funderar jag på vad bönorna ska få för växtplats och undrar därför om någon har koll på hur höga de här rankorna kommer att bli...
Finns det någon här som har provat rosa bondbönor redan?

låter väldigt spännande oavsett hur dom blir. dokumentera gärna. bondbönor blir oftast inte över 150-170cm. blomman kan ha annan färg än vit men misstänker att baljorna ser likadana ut som övriga bondbönor, dvs gröna. jag har odlat 2 lila sorter som varit vitblommiga, bönorna blev lila först efter torkning.
officinalis
Har en rosa sort här hemma, men minns inte namnet på den just nu. Men jag ska nog provodla den i år.
Bondbönor varierar i höjd och klättrar inte, men kan behöva någon form av stöd så att de inte välter. Ofta stödjer de sig ganska bra mot varandra, men i värsta fall kan man göra ett stadgande staket med exempelvis käppar och snöre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon