Scout
Har fått två små fikonkart på min fikonplanta! Sjukt nöjd!

Vet inte alls vad det är för sort, tog den som stickling i Grekland för två år sen, mest på kul. Vissa sorter ska kunna pollinera sig själva, vissa ska behöva en speciell stekel. Kan jag räkna med att mina är lagom pollinerade och kan mogna till ätklart stadie om de nu är 2-3cm stora och gröna? Eller riskerar de att trilla av om de inte är pollinerade? Kan/bör jag försöka pollinera? Har inte sett någon blomma.

Hur bör jag sköta plantan för att optimera mognaden? Vad är lämplig placering? Den bor nu i ett söderfönster. Alternativ är norrfönster eller balkongen i soligt men blåsigt söder (när det är varmt nog).
Alexander-VG-zon3
Här kan du läsa lite om det ; http://swefig.webs.com/pollinering.htm

Av dom fikonen som jag har som behöver bli pollinerade är det lite olika på hur stora ''fikon frukterna'' blir innan dom trillar, vissa blir bara 2-3 medan andra upp till 5cm.

Tror det är väldigt svårt för en människa att göra en stekels jobb i att pollinera.

Bästa mognad behövs mycket värme och ljus, så jag hade haft den inne nu i ett söderfönster och sen satt ut den och avhärdat det när det går. Ge näring regelbundet under sommaren, dock ge inte för sent sluta i Juli med näring så den hinner gå in i vintervila.
Scout
Tack för bra länk och tips.

Katastrofen har skett! Mina fikonkart var 2,5cm i diameter när de blev lite gula i änden och lite mjuka. Igår trillade de av båda två. Om jag förstått förklaringen på din fikonsida (som är mycket pedagogisk och informativ) så bör det vara ett smyrnafikon jag tog min stickling av. Det hade i alla fall fikon på trädet då i maj, så getfikon borde det inte vara.

Då får jag se det som ett prydnadsträd. Otur...

Men då behöver jag ju inte vara lika försiktig med den nu när den inte bär frukt. När är bästa tid att beskära? om man vill ha den lite buskigare, det är mest en lång pinne med inga fikon och lite blad i toppen.
Alexander-VG-zon3
Det är ju svårt att säga exakt, den kan ju tappa fikonen om den mår dåligt (eller mår för bra) men den kan också tappa frukten om det är en sort som inte är självfertil. Även getfikon får ju frukter, men den hittar man bara vilda eller i större odlingar, frukterna som bildas på getfikon äts inte utan ges till djur och äts av vilda djur. Jag kan nästan tycka getfikon och smyrna sorter är roligare än självfertila, men man får inte frukt men som växt intressanta och roliga.

Då dom är blödare så beskär dom på hösten eller under vintern, dom tål dock att beskäras men jag tycker det är bättre att beskära då dom är i vila ås blöder det inte lika mycket.

Annars är det bara att forma som du vill. Dom tål att klippas hårt och skjuter villigt skott, bara man klipper strax ovanför en nod fikon kan få väldigt fula sår om man toppar dom på fel ställe.
Scout
Då ska jag vänta med beskärning till senhöst/vinter när bladen fallit av.

Tack för hjälpen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon