|
kerstinbern
04-04-2012, 05:14
Man hade väl kanske hoppats på någon sorts förnyelse, det har ju varit lite trött, men det verkar bara fortsätta i samma hjulspår http://svt.se/2.109158/
malcolm
04-04-2012, 05:43
Har missat att det börjat igen men jag vill ha det som det varit.
malarmaster
04-04-2012, 05:45
för mig har det ingen betydelse,det är inte den typ av trädgårdsprogram jag vill se,har svårt att förstå varför man kombinerar mat med blommor. ulf
malcolm
04-04-2012, 05:51
Eftersom många odlar grönsaker och kryddväxter i sina trädgårdar tycker jag det är en naturlig koppling mellan mat och odling.
vanjalarsa
04-04-2012, 08:47
Jag tycker att det programmet är jättebra! Vardagligt och allmänt trevligt. Är besviken på programmet "Trädgårdstoppen" .Nästan alla programmen är från Skåne. Jag tycker väldigt bra om Skåne men vad är det för prestation egentligen att odla i en muromgärdad trädgård i zon 1? I ett av programmen förra säsongen var det en dam som visade sin prunkande trädgård. Sedan framkom det att hon köpt fullstora växter och planterat. NEj som sagt tacka vet jag TRädgårdsonsdag! Mvh vanjalarsa
kerstinbern
04-04-2012, 09:23
CITAT (vanjalarsa @ 04-04-2012, 08:47)  Jag tycker att det programmet är jättebra! Vardagligt och allmänt trevligt. Är besviken på programmet "Trädgårdstoppen" .Nästan alla programmen är från Skåne. Jag tycker väldigt bra om Skåne men vad är det för prestation egentligen att odla i en muromgärdad trädgård i zon 1? I ett av programmen förra säsongen var det en dam som visade sin prunkande trädgård. Sedan framkom det att hon köpt fullstora växter och planterat. NEj som sagt tacka vet jag TRädgårdsonsdag! Mvh vanjalarsa  I TV8, för den som inte vet http://www.tv8play.se/format/play?fid=2952
Jag gillar " den njutbara trädgården" . Det som är bra att de visar hela året för en växt/ växtgrupp på en och samma avsnitt.
vanjalarsa
04-04-2012, 11:49
CITAT (katah @ 04-04-2012, 12:13)  Jag gillar " den njutbara trädgården" . Det som är bra att de visar hela året för en växt/ växtgrupp på en och samma avsnitt. Ja det gör jag också! mvh vanjalarsa
Eva i Skåne
04-04-2012, 15:35
Bra att du påminde Kerstin! Jag hade inte tänkt på att det är idag trädgårdsonsdag börjar. Det ser jag fram emot. John Taylor är inte med denna säsongen. Efter vad jag hört satte hans arbetsgivare i Malmö Kommun sig emot det.
Jag tycker också om "den njutbara trädgården"
Trädgårdsonsdag
malcolm
06-04-2012, 22:25
CITAT (vanjalarsa @ 04-04-2012, 09:47)  Jag tycker att det programmet är jättebra! Vardagligt och allmänt trevligt. Är besviken på programmet "Trädgårdstoppen" .Nästan alla programmen är från Skåne. Jag tycker väldigt bra om Skåne men vad är det för prestation egentligen att odla i en muromgärdad trädgård i zon 1? I ett av programmen förra säsongen var det en dam som visade sin prunkande trädgård. Sedan framkom det att hon köpt fullstora växter och planterat. NEj som sagt tacka vet jag TRädgårdsonsdag! Mvh vanjalarsa  Trädgårdstoppen fölorade mycket på att Doreen inte är med. CITAT (katah @ 06-04-2012, 23:19)  Trädgårdsonsdag  http://svtplay.se/t/178010/tradgardsonsdag
Gröna mormor
07-04-2012, 09:03
Jag blev lite besviken på första avsnittet av Trädgårdsonsdag, det var inte mycket dom gjorde i trädgården, och så försvinner Tareq Taylor! Han var ju den ende med riktiga trädgårdskunskaper. Jag tycker inte heller att matlagning har i ett trädgårdsprogram att göra, det finns ju matlagningsprogram så det räcker.
Vad gäller Trädgårdstoppen så är det första säsongen som jag ser det, och senaste prgorammet var ju en trädgård någonstans uppe i norr, så det är inte bara Skåne.
CITAT (katah @ 06-04-2012, 23:19)  Trädgårdsonsdag  Malcolm, jag menade att jag fattade inte varför dom sände programmet och somnade nästan  . Kanske tittar jag på den nästa gång också, men gråter inte om jag missar. Jag har inte tittat på hela programmet sedan fam Mandelmans försvan ur bilden. Resten av folk är trevliga, men väcker inte min lust och ger mig inte inspiration.
Fjortispower
07-04-2012, 09:42
Usch nej. Från min synvinkel är programmet mest dött och tråkigt. Tycker dock om kvinnan/ programledaren, henne kan man kolla på i alla fall. John och Tareq har samma efternamn, och det är John som drar! Vad bra! Tyckte han var för besserwisser och tråkig att se på. Tycker han är för mycket "så här ska det vara för att det ska bli rätt". Jag och mamma sår varje år frön i planteringsjord och det har alltid slutat bra!
Jag tycker att tv är snåla med trädgårdsprogram nuförtiden, En halvtimme i veckan det är som en droppe i havet. Vi är väldigt många men ändå är det så här. Såg inte programmet missade annonseringen.
fvd, håller helt med. men det går repriser... Sedan går ju Trädgårdstoppen (har missat varenda avsnitt - pucko tid!) samt Året i trädgården som även finns på SVT Play.
Tycker dom svenska trädgårdsprogrammen blivit "urvattnade" genom åren. Blivit mer underhållning o mindre fakta, råd o idéer.
Meriona
07-04-2012, 20:15
För mycket tramsande tycker jag, för att vara ett trädgårdsprogram. Men som underhållningsprogram funkar det säkert, även om det inte är nåt jag följer. Men jag tittar på det just nu.
ingrid fuxwall
07-04-2012, 20:20
Efter tips från Er tittade jag men kommer inte att titta någon mer gång
Monarda
07-04-2012, 21:25
Gäsp! Utgick från att det var samma trams som tidigare så nu behöver jag inte ens titta denna omgång heller. Saknar Mandelmans!
CITAT (fvd @ 07-04-2012, 10:50)  Jag tycker att tv är snåla med trädgårdsprogram nuförtiden, En halvtimme i veckan det är som en droppe i havet. Vi är väldigt många men ändå är det så här. Såg inte programmet missade annonseringen. Håller med! Det borde finnas utrymme för flera olika sorters trädgårds/växt program. Jag vill gärna se Gunnel Carlsson igen, gillade hennes sätt att göra Tv. Tänk om SVT kunde ha ett krukväxtprogram - 30 min kaktus skulle inte vara fel. (Om var hur de växer, lite om olika sorter samt hur de skall skötas för att blomma) Sedan kunde man ha St Paulia.... osv osv......
Evaisa, jättebra idé! Att faktiskt gå på djupet med en speciell växtgrupp! Många kanske skulle få svar på varför svärdsliljan inte är lika fin hos mig som hos grannen osv.
Något som jag ofta saknar är att när de i diverse olika trädgårdsprogram visar närbilder på växter så är det absolut ingen info om vad det är för växt. Om jag inte vet vad det är, vad är det då för mening att visa mig den? De som redan vet vad det är för växt har mindre intresse för att se den... Att lägga en informationstext med svenskt och vetenskapligt namn förstör knappast det estetiska, i alla fall inte om det görs med lite stil. Och sååå svårt är faktiskt inte det om man har en uns av talang.
Trädgårdsonsdag första programmet var ju otroligt tråkigt. Jag är också lite kluven till detta med matlagning blandat med trädgårdsprogram. Det skulle funka bättre om programmet var en timme, men med så lite tid så blir det liksom inte nåt bra av något.
Trädgårdstoppen tycker jag var bättre förra säsongen. Nu hittills har det varit för mycket Skåne. Sen så är många av trädgårdarna de visar upp förvisso jättevackra, men det är i mitt tycke "för mycket", många är som tja stora anlagda parker som förvisso är privatägda men i mitt tycke går lite över gränsen för att kallas "trädgård". Man har svårt att ta till sig när det blir för omfångsrikt.
Sen så ibland så blir jag döirriterad på att man istället för att visa växten de pratar om visar programledaren.
Men man får vara glad för det lilla av trädgård man får se på TV. Gunnels Gröna lär väl aldrig komma åter tyvärr.
Helén
vanjalarsa
09-04-2012, 10:12
Hej Jag blev också besviken på trädgårdsonsdag. Mest för att inte engelsmannen ska vara med längre. En florist som knöt ihop kvistar att sätta blommor i..Vad tråkigt och lika som i många andra program. Nästa vecka skulle det tydligen komma nån trädgårdsarkitekt. Nej jag kommer inte att titta fler gånger. mvh vanjalarsa
De programmet dom har nu gjort reklam för, där de bygger " trädgård" åt gamla i ålderdomshemmet eller barn på dagis. Den blev jag nyfiken på!
Inte tror jag att det ger något för min trädgård, men hoppas att det blir mer och mer sånt på just dagis/ skolor och för de gamla. Dofter, smaker och erfarenheter.
Det gick en dansk serie för ett tag sedan, misstänker att det är som det ungefär. Men visst ska man ge det en chans. det finns ju inte sååå mycket att välja på så man håller liksom tillgodo...
Ålgryte
11-04-2012, 20:36
CITAT (Gröna mormor @ 07-04-2012, 10:03)  Jag tycker inte heller att matlagning har i ett trädgårdsprogram att göra, det finns ju matlagningsprogram så det räcker. I kvällens program gjordes en sallad på bl.a råa jordärtskockor - Det måste jag prova
malcolm
11-04-2012, 20:49
Jösses, har det varit trädgårdsonsdag idag, det hade jag glömt, får aktivera SVT/Play istället men kanske inte ikväll.
eugenia
29-04-2012, 21:14
Ja då får jag bara hålla med! Det jag jag tycker är så synd med trädgårdstv är att de alltid alltid tar för givet att publiken inte vet ett skvatt och behöver information om att rötterna ska ner och det gröna upp. Hur elementära ska de bli egentligen?? Och så sitter trädgårdsintresserade människor och snällt tittar och hoppas bli överraskade och stimulerade och inspirerade, men icke, samma tråkiga upplägg som alltid. Tänk om sportprogram var så elementärt! Där tas för givet att publiken har detaljerade förkunskaper, alla noviser körs brutalt över.
malarmaster
21-05-2012, 05:53
har nu några lördagar sett Gardeners World följt av repris av trädgårdsonsdag,det brittiska,lärorikt och intressant,det svenska med en nivå så låg att man får ligga och titta(vilket gör att man somnar) varför inte lägga ner de svenska taffliga programmen då man uppenbarligen inte har några ambitioner att föra svenskt trädgårdsodling framåt och istället köra t.ex gardeners world? är också övertygad om att det finns liknande hollänska,tyska program som är sevärda. så länge det inte finns någon svensk programmakare med stora ambitioner inom området är det tyvärr bara bortkastade pengar att göra svenska produktioner. förstår inte att det skall vara så svårt att göra informativa svenska produktioner,är det brist på trädgårdsfolk? jag har isåfall några hundra namn på duktiga odlare som skulle kunna bli ett 50-tal program. ulf
malcolm
21-05-2012, 20:39
Jag tycker trädgårdsonsdag är ett utmärkt program och vill absolut inte att det läggs ned, visst är det nybörjarnivå på det mesta men det tycker jag bara är bra och jag tycker även om Tareqs matbestyr.
CITAT (malarmaster @ 21-05-2012, 06:53)  har nu några lördagar sett Gardeners World följt av repris av trädgårdsonsdag,det brittiska,lärorikt och intressant,det svenska med en nivå så låg att man får ligga och titta(vilket gör att man somnar) varför inte lägga ner de svenska taffliga programmen då man uppenbarligen inte har några ambitioner att föra svenskt trädgårdsodling framåt och istället köra t.ex gardeners world? är också övertygad om att det finns liknande hollänska,tyska program som är sevärda. så länge det inte finns någon svensk programmakare med stora ambitioner inom området är det tyvärr bara bortkastade pengar att göra svenska produktioner. förstår inte att det skall vara så svårt att göra informativa svenska produktioner,är det brist på trädgårdsfolk? jag har isåfall några hundra namn på duktiga odlare som skulle kunna bli ett 50-tal program. ulf Föreslår att alla som vill se något annat än trädgårdsondag gör som jag , skriv till SVT och framför synpunkter. Inte för jag vet om det hjälper, men skriver många så borde de ju ta sig en funderare. Jag föreslog tom att de kunde sända Gröna Rum i repris om de hade brist på annat. Kommer ju bnya trädgårdsmänniskor hela tidne och många har säkert inte sett det och det funkar nog även i dag. Men som sagt, måste finnas massa svesnak bra trädgårdsmänniskor som skulle kunna göra bra program. Trädgårdsondag tycker jag inte ens är för nybörjare, det är så lite tid som ägnas åt något vettigt, mesta tiden äögnas åt vyer eller mat. Jag har inget emot nybörjarprogram, men då ska det vara lite mer subsatans i det hela. Den danska serien "i din haven" som gick förra året, var nybörjargrundlig, man fick noga instruktioner hur man ska så olika saker tex. , men även en del tips för den som odlat ett tag. Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|