lindapinda
04-04-2012, 12:07
Förra året lyckades jag, på balkongen, få två stora fina chiliplantor med massor av chilifrukter på.
MEN, jag fick ganska tidigt besök av gröna små genomskinliga bladlöss på mina chiliplantor och det var inte det lättaste att få bort dem.
I år ska jag försöka mig på en annan sort och hoppas på lika bra resultat, utan bladlöss..
Någon som har något tips på hur jag kan undvika detta? Vad dras de till? Varmt, kallt, mycket vatten, lite vatten?
Åsa, mälardalen zon 2
04-04-2012, 14:24
Lössen dras till det sköna varma klimatet som ofta finns på balkonger (+aofta går deras förökningscykel snabbare ifall klimatet är varmt). +Ofta så blir det något för varmt för växter på balkonger under sommaren (speciellt om det är inglasat), växterna får det ofta lite jobbigt i hettan + ibland kanske de även torkar upp lite för mycket och plantor som blivit lite stressade drabbas ju lite lättare än andra växter av sjukdomar och skadedjur.
Själv tycker jag det är enklast att mosa dem för hand så fort de dyker upp + ev leta upp nån nyckelpigelarv eller blomflugelarv som jag placerar på växterna de äter upp lössen ganska glupskt.
Maj-Elén
05-04-2012, 13:34
och var rädd om dina spindlar. De äter mycket löss och trivs dessutom bättre än nyckelpigor med klimatet i inglasade balkonger och växthus.
gräslig
05-04-2012, 21:10
Jag har haft chili på min balkong ett par år nu, och har tyvärr börjat inse att bladlössen är något man helt enkelt får leva med.
Förra året höll dom sig mest på dom nedersta bladen större delen av sommaren, så jag mosade dom jag hittade och körde på med såpavatten nån gång i veckan, vilket höll tillbaks dom rätt bra. Men att få bort dom helt och hållet verkar i princip omöjligt när dom väl har fått fäste.
På sensommaren exploderade det dock, så tillslut var det bara att kapitulera och kasta bort plantorna.
Det positiva är förstås att chilin verkar vara så populär bland lössen, att dom andra växterna jag brukar ha är mer eller mindre orörda. :-)
Hej
Bladlöss infekterade mina växter så jag gick till butiken och köpte
koncentrat Ajax. jag analyserade Ajax med vatten och sedan sprejade på min växter.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.