Full version: Förvildad rabatt
Wirde
Hej!
I min trädgård finns en stor rabatt som nog var fantastisk en gång i tiden. Nu har huset stått tomt i många år innan vi köpte det och rabatten är vild. Där står en rosebuske som sprider ut sig med nya rotskott överallt, det dyker upp vackra blommor under hela växtsäsongen, men det är liksom ingen ordning på det och lupiner och hundkäx dominerar. Rabatten är dessutom full med ogräs och långa grässtrån.

Jag vet nu inte var jag ska börja, går det att få rabatten fin igen eller ska jag ge upp och göra gräsmatta av alltihop? Tacksam för svar, jag har aldrig varit bra på rabatter, men skulle gärna vilja förvalta husets arv väl.
RitRat
Om du vill bevara de växter som växer där nu, men få bort ogräset, måste du gräva upp allt och separera skräpet från det som du vill bevara. Mödosamt och tungt arbete, men det lönar sig.

Jag gjorde ungefär samma sak hos mig ett par höstar sedan. Tog en stor vass spade, grävde upp och flyttade allt upp på en stor presenning. En massa tovor med djupa rötter, fina plantor och ogräs ihopblandat. Särade sedan noggrant på allt, och bevarade det som jag ville ha kvar. Ny jord och gödning in i rabatten, och in med plantorna.
Peztis
Har också gjort precis så! Och ska ta tag i nästa rabatt och röja där med.

Jag gjorde så att jag grävde upp alla växter och planterade dem i krukor för jag visst inte när ajg skulle orka/hinna ta hand om det. Under vintern fick de stå nedgrävda i rabatten i sina krukor och alla överlevde.

I somras gjorde jag om allt och nu ska det detta år bli spännande att se om det växer ihop sig så som jag önskar att det ska göra.

I och med att du har en gammal rabatt kan du ha riktiga skatter där så du ska definitivt inte göra gräsmatta av det!
Wirde
Ok, så det är inte läge att börja gräva nu på våren då, som jag tänkte..? Där finns nog en del växter värda att bevara, bl a pioner och malvor. Den är Fin på sitt sätt, men snårig, som sagt.
ingrid fuxwall
Själv har jag gjort som man tidigare beskrivit, på våren, men ska det klara sig måste det komma regn eller så måste man vattna dagligen
KRT
För att det ska fungera att gräva upp allt och sätta ner det igen, måste du veta vad det finns! Dvs kolla rabatten under olika delar av växtsäsongen, vad som växer var osv, så du inte råkar ta bort något du vill ha kvar!

Ett första förslag kan faktiskt vara att göra en rensning "light" dvs ta bort allt ogräs du ser, gräs, hundkäx etc och "dokumentera" rabatten under vår och sommar. Det är dessutom lite mindre jobb att "bara" gör en ordentlig rensning än att gräva upp allt....
Sedan, framemot hösten kan du ta tag i en evt omgrävning, uppgrävning och omplantering. Fördelen med att göra det på hösten är att blommornas tillväxt inte är på topp, de är överblommade och kräver inte så mycket vatten.
Om du sedan planterar om dem på hösten är de redo att börja växa på sin nya plats så fort betingelserna blir optimala på våren.
Wirde

Rabatt

Tack för att ni tar er tid att svara! Så här såg rabatten ut i juli 2011. Jag försökte rensa under sommaren, men allting står så tätt. Det är inte lätt att i efterhand veta vad som stod var och trädgårdsnovis som jag är så måste växterna blomma för att jag ska fatta vad det är... Men vad säger ni som vet bättre, är det värt att bevara något eller ser det här mest ut som ogräs?

fridsbacka
den var lite charmig i sig själv ju =)
aloa
Håller med, jättecharmig. Lycka till med rensning och omplantering!
CillaM
CITAT (Wirde @ 05-04-2012, 10:35) *

Rabatt

Tack för att ni tar er tid att svara! Så här såg rabatten ut i juli 2011. Jag försökte rensa under sommaren, men allting står så tätt. Det är inte lätt att i efterhand veta vad som stod var och trädgårdsnovis som jag är så måste växterna blomma för att jag ska fatta vad det är... Men vad säger ni som vet bättre, är det värt att bevara något eller ser det här mest ut som ogräs?

Vilken ljuvlig liten ängsplätt :-) för det är vad det är, ingen rabatt utan en liten äng. Där tycker jag att du inte behöver ödsla din energi utan ägna åt riktiga rabatter. Lägg gärna upp fler bilder på fler ställen så kommer du får fler råd.
Wirde
Tror ni att det går att få ordning utan att börja om från början, kanske?
CillaM
Just den biten som visas på bild skulle jag själv låta vara. Vilket härligt ställe att få plocka blomster närhelst man vill... Vissa växter, ifall man inte låter dom fröa av sig, kommer att försvinna av sig själv, plocka ettåringar i bukett o nästa år är det färre av dom o till slut är de borta. Lite synd tycker jag i ditt fall, för din "plätt" där på bilden är ju perfekt för midsommar. Vad du ska satsa på är perenner och buskar, försök att hitta dom, se lite nära, och på avstånd, för att se vad det är frågan om. Gamla gårdar har många hemligheter smile.gif
Peztis
Rabatten ser helt underbar ut. Frågan är dock vad som gömmer sig där nere och som inte får en chans...

Ett tips är ju att ta kort nu när det börjar spira så att vi kan hjälpa dig att identifiera de olika växterna.

Lupiner har en tendens att ta över. De är helt underbara men sprider sig rätt villigt också.

Jag förstår dock din känska, det kliar i fingrarna att få bort det om man inte tycker ska vara där.
Östh
Din äng är ju jätte fin! Själv har jag en rabatt som verkligen behöver helrenoveras. Idag har krokus lökar mm flyttats, men det är så mycket mer som skall grävas upp innan tidningar/markduk. Har en riktigt fin lavendeldäck och julrosor som jag gärna vill bevara. Problemet är bara att lavendeln och även julrosorna är invaderad av gräs. sweatingbullets.gif
HelénE
Det var ju en jättetjusig rabatt.
Själv hade jag nog låtit den vara. Alternativet är att du nu under sommaren vart eftersom gräver upp och spar det du vill ha kvar, och rensar från ogräs.

Jag har själv en rabatt liknande din, full med gräs och revande smultronplantor, men har kommit fram till att jag inte orkar göra det jättejobb det vore att flytta ut allt jag vill ha kvar, så jag står ut med ogräset och rensar det värsta. När rabatten är uppväxt så ser man ju enbart ogräset på nära håll och att blommorna står lite huller om buller och inte i ordning tycker jag personligen bara är charmigt.

Helén
RitRat
Du kan ju också bara ta bort de starka perenner som du absolut inte vill ha där, till exempel en del av lupinerna som lätt tar över alltihop inom några år.

Och flytta de mest värdefulla perennerna som finns där till en mera "fridfull" plats där de kommer till sin rätt. Det är inte så svårt att rensa bort gräsrötter från bara ett par favoriter.

Sen kan gräset och resten av perennerna samsas i en natrulig blomsteräng som är fin i sig, som många säger här.
Wirde
Jo, jag ser ju vad ni menar när jag tittar på bilden jag la in. Men i allt det där fina finns fullt med rotskott av vildros, långa taggiga revor av salmbär, tistlar och snärjgräs. Jag har klippt bort det värsta nu. Underst är det tjockt med mossa, men det verkar ju inte hindra övrig växtlighet. Rabatten verkar vara uppdelad i två delar, i den andra delen kommer det pioner nu. De syntes knappt i somras.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon