Peztis
Sitter här och ringer runt på att få en massa jord hemlevererat - jisses vad dyrt det är med JORD! Och jag har inte möjlighet att lägga 5000-6000:- på detta just nu.

Jag behöver alltså fylla mina odlingslådor i växthuset och jag räknade ut att jag skulle behöva ca 6 kubik. Måste nog kontrollräkna för det känns som massor!

Hur som helst, jag har kanske en halv kubik eller så i komposten jag kan lyfta över, jag tänkte åka och hämta hästgödsel (obrunnen) och gräva ned den lite djupare. Men vad mer kan man fylla med? Har slängt ned en del löv också. Det håller alltså på att bli en kompost i växthuset men det borde ju funka, i alla fall för pumpor och tomater. Tomaterna vet jag funkar för de växte så det knakade i komposten förra året.
Just ja, jag har en säck med färskt hönsgödsel blandat med halm som jag kan vända ned också.

Funderar på om jag ska vara fräck och gräva jord ifrån åkern intill innan bonden sår, tänkte att man kan ju blanda ut det med det andra. Det kommer väl med en del ogräs då kan jag tänka men det kommer det från kompostjorden också.

Tankar kring detta? Kommer jorden att bli ok att odla "det vanliga" i?
Gunilla T
Det låter väl bra tycker jag iaf, det enda kan vara att det blir för starkt gödslat om du använder både obrunnen gödsel och hönsgödsel.

Men oj, så dyrt med jorden! Under många år har jag köpt ett billass jord ca 7 -8 kubik, det är vad jag gör av med under en säsong. Jag betalar 2500 kr för lasset, inkl. hemkörning.
Peztis
Det är så lustigt för en uppgav att 1 kubik jord väger 1,6 ton medan annan skriver att 1 kubik väger 0,95 ton.

Betalar man för vatten då från den första leverantören? Eller vad är det som gör att det kan skilja sig så?
KRT
Gjorde en snabbsökning på en grusleverantör som också har TORR matjord (harpad) och den jorden kostade 280 kr/kbm + kostnad för utkörning.
Kompostjord kostar lika mycket.
Om man hämtar själv kostar det 250 kr för ett full-lastat släp (max 1000 kr)...

Du kan förmodligen dryga ut din hemgjorda jord också med köpejord - nu börjar erbjudandena om 5 säckar för 99 kr dyka upp.....
Peztis
KRT, tänkte faktiskt lägga lite köpejord överst. tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon