Whiskuchi
Jag har ett gäng tomater ståendes i fönstren i väntan på att växthuset blir klart, nu har de börjat gå i knopp trots att de är ganska små fortfarande. Tar blommorna energi från plantan (som på pelargoner), dvs ska jag nypa bort knopparna tills plantorna är större? Jag tror visserligen inte de blir pollinerade inne.
Åsa, mälardalen zon 2
När det gäller tomat är det ofta bara en fördel att låta blommorna vara kvar + det gör inget om de blir pollinerade heller (och de kanske bli pollinerade eftersom de brukar bli det bara man petar till blommorna och liknande men det är ok med då det gäller tomat)
glinton
Hej, jag har också tomatplantor som jag planterade i början av februari. De har stått under lysrör och ibland under fina dagar i ett uterum. De största är nu ca 60 cm och har också börjat blomma. Ska man toppa tomaterna så de blir buskigare? Jag odlar körsbärstomater av 100s och "snack attack", och en gul variant.

Tomaterna kan bli pollinerade genom att bara skaka lite lätt på plantan, har jag läst iaf.

Hittade en intressant länk om att driva upp tomater inne
http://odla-mat.blogspot.com/2007/01/odla-tomater.html
Åsa, mälardalen zon 2
Nej man brukar inte toppa tomater.

Det finns 2 sorters tomater

Busktomater: Grenar sig och blir buskar av sig själva (Ska INTE tjuvas)

Högväxande tomater: man plockar bort alla skott som kommer i bladvecken = tjuvas dessa sorter blir flera meter långa lianer på en sommar (i yrkesväxthus kan många av dessa bli 10-15m långa lianer under en säsong).

Innan du börjar tjuva el dyl bör du nog ta reda på vilken typ av tomat dina olika sorter är för de sköts ju olika.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon