CamillaB
Undrar om det går att odla zucchini i en stor kruka på altanen?
Misstänker att om jag planterar ut den i trädgården kommer rådjuren att kalasa på den g.gif

Någon som provat?

*Stintan*
Jag har aldrig varit med om att rådjuren ätit på zucchini eller squash och vi hade ofta många otroligt fräcka rådjur på besök. Plantan blir ju stor, tar upp nästan en hel pallkrage, så ska du odla i kruka får du nog lov att hitta en riktig bamsekruka. Du kan ju testa med en i kruka och en på friland .
Whiskuchi
Jag skulle också vilja prova krukodling, här är det sniglarna som jag misstänker skulle kalasa loss på skörden.
Anette Nordlund
Jag odlade 3 zuccini i en pallkrage förra året med mkt gott resultat. Även om det blev trångt o antagligen lite näringsbrist i slutet av skördesäsongen.

:-) idea.gif
dorislina
Mina föräldrar odlade zucchini i murarbaljor (65 liters tror jag det var) och dom fick otroligt stor skörd på varje planta.

Edit: Dom har mycket rådjur där dom bor och deras zucchini stod i skogskanten och inga rådjur rörde dom.
Lina och Olav
Jag har odlat både i kruka och på friland. Dom på friland har blivit större och givit mer skörd men den i krukan gav helt ok skörd också. Nu var det en ganska liten kruka för en squash (30-40l?) men jag tycker att det fungerade.
ingaröbo
Samma här, ALLT äts upp av rådjuren här om det inte är täckt eller innätat. Däremot äter dom INTE av zucchinin som jag har på friland, man kan undra vad det beror på men bladen och själva frukten är ju lite taggiga!
Skördade tror jag ett 50tal frukter förra året och alla var hela och fina.
officinalis
Har aldrig testat, men välj ett stort kärl eftersom de är törstiga och kräver mycket vatten för att må bra och ge bra skörd.
Anna-Karin Lundberg
Vad ska man använda för material i krukan/pallkragen? Jag har aldrig provat men är också jättesugen, en trädgårdsvän talade om att man skulle odla dem rakt i komposten för att de gillade värme och näring. Kan man odla dem rakt i kogödsel från påse?
Whiskuchi
Vill de ha det soligt och varmt eller hur vill de stå?
officinalis
Japp, soligt och varmt. Men en stekhet sommarbalkong med +45 kanske kan kräva lite skuggning under de varmaste timmarna.
Annana
Zucciniblad är sträva, och lätt allergena (kliar på händerna på människor tex) så jag tror inte rådjuren äter dom alls. Köper du en påse frö så går det så snabbt att driva upp plantorna att jag hade drivit upp några, ställt ut på dagarna och sett, blir de uppätna så sätt nya.

Zuccini på friland ger extremt stor och fin skörd om den mår väl! Kruka vet jag inte hru det går, men många här har lyckats, så prova annars!

Men jag hade nog satsat på friland och tror på att de klarar sig fint! smile.gif
CamillaB
Tack för alla svar och tips! thanks.gif Är visst inte bara jag som är intresserad av att odla zucchini på olika sätt! biggrin.gif

Ska prova både friland och kruka som Annana föreslog, dom växer ju snabbt!

Gillar sniglarna att kalasa på zucchini? sad.gif Vad kalasar dom inte på iofs.....suck.

Ska plantera i min första pallkrage i år och har bara en till att börja med så jag tänkte så lite grönsaker och sallad i den, vill inte ge hela pallkragen till en enda zucchiniplanta liksom.
Sniglar har hittills inte varit mitt största problem men det kan kanske bero på att jag inte odlat så mycket som intresserar dom g.gif
Whiskuchi
Jag vet inte om de gillar zucchini men jag kan tänka mig att de gör det. Mina snäckor i akvariet älskar det i alla fall wink.gif
CamillaB
Om sniglarna äter den är det nog inte att tänka på att plantera den på friland här sad.gif Det är en sak att hindra sniglarna från att krypa upp i pallkragen, en annan att föra krig mot dom på marken....

Men åter igen - det kostar ju inget att prova. Någon som har erfarenhet av om dom små slemmiga krypen ger sig på dom stora, uppvuxna zucciniplantorna eller bara dom små spröda?
Eva 33c
CITAT (CamillaB @ 10-04-2012, 11:28) *
Någon som har erfarenhet av om dom små slemmiga krypen ger sig på dom stora, uppvuxna zucciniplantorna eller bara dom små spröda?

Jag har inte massor med sniglar här, men har ibland fått skador på småplantor av squash/zuccini. Men aldrig på större exemplar. Har också gott om rådjur, men squash verkar inte attrahera dem, än så länge i alla fall... De kan jag odla utanför staketet runt kökslandet.
CamillaB
Vad roligt att höra Eva 33c! bravo.gif Då ska jag verkligen försöka med zucchini på friland jag med! yes.gif
Annana
Håller tummarna! Glöm inte att uppdatera oss till hösten hur det gick! 😊
CamillaB
Jag lovar! yes.gif
Anna-Karin Lundberg
Camilla, hur gick det? Jag fick inte tag i zucciniplantor forra aret, sa det blev inget. Jag ar ingen fromanniska, sa att plantera fro blev det inte tal om. Just nu ar jag i England och idag har jag "rakat" kopa tre plantor for att ta med hem. Tva olika zucchini och en pumpa. Blir spannande, forst se om jag har hem dem utan att bryta stammen, jag har "rakat" kopa ganska mycket vaxter namnligen...
Tankte ha dem i varsina egna krukor pa altanen och se vad som trivs. Pollinerar de sig sjalva?
gunsta
Jag odlade squash i kruka förra året - ville testa - det utföll väl och i år ska jag fortsätta. Dels på friland och dels i kruka.
Piccante
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 28-04-2013, 16:19) *
Camilla, hur gick det? Jag fick inte tag i zucciniplantor forra aret, sa det blev inget. Jag ar ingen fromanniska, sa att plantera fro blev det inte tal om. Just nu ar jag i England och idag har jag "rakat" kopa tre plantor for att ta med hem. Tva olika zucchini och en pumpa. Blir spannande, forst se om jag har hem dem utan att bryta stammen, jag har "rakat" kopa ganska mycket vaxter namnligen...
Tankte ha dem i varsina egna krukor pa altanen och se vad som trivs. Pollinerar de sig sjalva?

Zucchini är väldigt lätta att så och då har man en mängd olika sorter att välja på oxå. Jag odlade 'gold Rush' förra sommaren. En gul zucchini/ squash som får väldigt kompakt växtsätt och är mycket produktiv. Den tror jag kan vara lämplig för odling i kruka då den både har rätt storlek och en planta ger så står skörd att det räcker med en.
Åsa, mälardalen zon 2
+Både zucchini, squash, pumpa gror ofta rätt snabbt så man måste inte vänta så länge på att se resultat av frösådd. Något att komma ihåg är att förkultiverar man måste man sakta vänja plantorna vid uteklimatet + de gillar inte temperaturer under +12 så man bör inte sätta ut dem för tidigt.

Ofta fixar insekterna pollineringen men i början kan man ju hälpa till, blommorna är utslagna på förmiddagen och man ser tydlig skillnad på han och honblommor, honblommor har en liten frukt bakom blomman det har inte hanblomman.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon