LaPaloma
Ja, hur ska jag göra? Jag har ett körsbärsträd "Fryksås" som är planterat maj 2006 (bor i zon 5 och ska enligt etikett klara sig bra här). Det har aldrig hittills gett några körsbär. Det blommar men "bären - karten" skrumpnar ihop".

Jag har också en skuggmorell (självbefruktande) som ger bär. Kan skuggmorellen hjälpa till vid befruktningen av Fryksås?

Ska jag ge upp och kapa ner det och satsa på något nytt? Eller finns det någon chans att det kommer att ge körsbär?
kerstinbern
Det är väl meningen att den skall vara självfertil, skuggmorell kan förmodligen inte pollinera. Men jag tycker att många körsbärssorter ger mycket varierande mängd frukt olika år, så jag skulle inte ge upp den.

http://egreen.wwx.se/Customer/Egreen/filea...ell_korsbar.pdf
Bengalow
Om man googlar på 'Körsbär "Fryksås"', så verkar det, som om många har samma problem. Växer bra och blommar, men fruktkarten faller av. Det verkar också vara pollinerongsproblem, p.g.a. tidig blomning.
Huggorm
Om problemet är bristande pollinering pga. för tidig blomning kanske man kan bygga en humleholk? Humlorna vaknar mycket tidigare än bin, så de är bra att ha i trädgården
LaPaloma
Humleholk? Lät intressant! Vad är det och hur gör man?
Cilla
Fryksås har jag sett blomma utan att kunna utveckla bär. Jag gissar också på att de kräver god pollinering. Bin eller humlor i större mängd än de har alltså.

Jag såg en gång en liten bod, vars ena sida var helt full av långa och korta, smala och vida baströr. Hur vackert som helst - och bra bon för humlor!

Slå upp på google och läs lite om hur de ska vara vända, jag tror väderstreck, vindförhållanden mm spelar roll.

Och ställ ut ett fat med lite vatten och en klick honung som du rör ihop nu, så får de tidigvaknande humlorna och bina lite hjälp med energi. Till hösten: Köp mängder av billiga vårlökar och sätt ned, jag tror att krokus ger rätt bra nektar. Och låt en eller ett par sälgar eller viden finnas i din trädgård - stora om det går, annars är små bättre än inga alls!

LaPaloma
Tack för fin förklaring och fina bilder!

Nu vet jag precis var jag ska placera det och hur jag ska göra! Gubben min kommer att tro att jag har blivit tokig... tongue.gif .
Gossen Ruda
CITAT (Cilla @ 05-04-2012, 22:45) *
Fryksås har jag sett blomma utan att kunna utveckla bär. Jag gissar också på att de kräver god pollinering. Bin eller humlor i större mängd än de har alltså.

Jag såg en gång en liten bod, vars ena sida var helt full av långa och korta, smala och vida baströr. Hur vackert som helst - och bra bon för humlor!

Slå upp på google och läs lite om hur de ska vara vända, jag tror väderstreck, vindförhållanden mm spelar roll.

Och ställ ut ett fat med lite vatten och en klick honung som du rör ihop nu, så får de tidigvaknande humlorna och bina lite hjälp med energi. Till hösten: Köp mängder av billiga vårlökar och sätt ned, jag tror att krokus ger rätt bra nektar. Och låt en eller ett par sälgar eller viden finnas i din trädgård - stora om det går, annars är små bättre än inga alls!

Inga humlor använder dylika att bygga bo i men däremot en del solitärbin.
*Stintan*
Enkelt humlebo http://www.onestep.se/garden/html/sommarserie/humleholk.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon