Mikward
Är det någon här som lyckats driva upp Doftmichelia från fröer? Jag har försökt två ggr och inte lyckats och nu tänkte jag göra ett tredje försök. Tips önskas!
oliv
Kan inte hjälpa dig, men jag håller tummarna. Du får berätta om du lyckas! Jag har också varit på jakt efter den, och en gång köpte jag en planta, tyvärr slarvade posten bort den och när den kom fram var den uttorkat. (Det var en Michelia alba, nu ska de visst tillhöra Magnolia släktet).
Alexander-VG-zon3
Var det inte så att dom var innan i magnolia släktet och nu är ett eget släkte.

Har lyckas med färska frön från Ebay en gång, men kunde tyvärr inte hålla liv i dom, 30grader och ljust grodde dom fint. Har testat flera andra gånger med utan att dom har grott, tror fröna förlorar gropbarheten snabbt. På ebay finns det både färska frön och plantor att köpa då och då.
strandskatan
Jag har aldrig sått Doftmichelia, men eftersom jag varit intresserad av den har jag skrivit upp i min sönderlästa Impectakatalog såråd som jag hittat någonstans på nätet, kanske kan det hjälpa dig: Med en vass kniv, skrapa bort det hårda skalet (tror knappast man behöver få bort allt), låt ligga 30 minuter i mycket hett vatten, lägg fröna i en pappershandduk (stod inte om den skulle vara torr eller våt, men jag brukar blöta och sen krama ur ordentligt när jag använder den här metoden, jag använder då en papperstvättlapp) och stoppa in pappershandduken i en plastpåse, förvara varmt och ljust (undrar om det egentligen behövs ljus), grodde på 2 dagar. Lycka till hur du än gör och hoppas du hör av dig och berättar hur det går!
Mikward
Har 10 fröer, kanske delar upp fröerna på hälften och provar två olika metoder. Grotiden ligger på 1-3 månader så det tar väl en stund innan man vet hur det gått, men om Gud vill och jag lyckas få upp någon så kommer jag definitivt att uppdatera. Om inget frö grott innan sensommaren så får jag väl förklara projektet misslyckat igen dock. =/
oliv
Bland annat hos Burncoose kan man läsa:

Michelia klassificerad under Magnolia
Alexander-VG-zon3
Söker man på nätet hittar man både att dom ska tillhöra magnolia och inte, men intressant om dom nu ska tillhöra magnolia, såfall är det ju helt tropiska magnolior.

Det var därför jag fick upp ögonen för dom för att dom var tropiska magnolior, och då när jag började läsa på dom så sökte jag på magnolia namnet men hittade ganska snabbt också det andra namnet (som jag därefter trott var rätt) och läste då att det var ett eget släkte för blommorna inte är lika.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon