Hej!
Jag blev hänvisad hit från "Köksträdgården", där jag frågade om någon har erfarenhet i uppstammning av mynta. Det är ju så att myntan växer som ogräs och den blir träig, så jag undrar om det finns någon som har prövar på att stamma upp mynta? Och hur resultatet i så fall blev?
Eva i Västerås
11-04-2012, 07:14
Du kan ju alltid prova, men jag tror inte myntan är tillräckligt stadig för att stamma upp.
Med stöd kanske, men alla rotskotten kan göra det problematiskt. Om du håller undan alla skott utom ett, så tror jag att det bara blir ännu fler rotskott. Tror, alltså. Jag har aldrig provat.
Är benägen att hålla med Eva. Den kommer inte att nöja sig med en stam. Myntans växtstrategi är att skicka upp en mängd rotskott. Dessa går sen i blom i topparna, då sen slutar tillväxten på det skottet, och nya rotskott tar dess plats.
Gör ett försök, skulle vara intressant att se hur det går. Toppa ofta, låt den inte gå i blom. stöd med blompinnar. Min gissning är att det blir en ganska kortlivad uppstamning, med klen stam och en rätt klen krona, med massor av rotskott bredvid. Måste stå inne över vintern, annars vissnar det uppstammade skottet ner.
Jag har annars stammat upp det mesta till min flickväns förtret:
Lagerblad, pelargon, hibiskus, tamarind, paradisträd, gummiplanta, avocado, apelsin, grapefrukt, kaffebuske, m.m. Det är lättare än man tror, fast det tar sin tid innan det blir snyggt och trädlikt.
Tack för svaren och tipsen. När jag inspekterade min kruka med mynta hittade jag några rotskott som var 3-4 mm tjocka, dock två år gamla och helt torra. Men då går det kanske att få dem tjocka om de överlever en uppstamning.
Jag har tryckt ner några rotskott i en kruka, så vi får se hur det går. Eftersom det bara blir långa smala skott har jag tänkt att man skulle kunna fläta ihop tre eller sex skott för att (förhoppningsvis) få en stadig stam + en blompinne som stöd i början. Jag har dock att den slutar växa när den går i blom, så det uppskattar jag att du poängterade Scout. Rotskotten som konstant skulle skjuta upp kan man antingen ta bort eller, om man gör en flätad stam, på något sätt integrera med stamen, hur jag gör återstår att se. Men jag ska lägga upp foton om det fungerar.
Lägg upp bilder även om det inte fungerar!
Låter som ett spännande projekt. Jag gillar uppstamningar.