Wilmer
Någon brukar påminna, men se ingen påminelse i år.

Tänk på att kottarna kan sova i högen du eldar i vår!

CITAT
Har ni en gammal löv/skräphög som ska eldas nu vid påsk?
Tänk på att det kan finnas igelkottar som sover där just nu. Det bästa är om man har möjlighet att flytta högen en liten bit när man ska elda den för att minimera risken med brända igelkottar.

citat från Kottecentralen på facebook!

Motti
Absolut !elda inte för än det är läge !och framför allt elda inte när det är fint väder och soligt !Tyvär är det ju så att elda Igelkottsäkert är jättesvårt ! elda på våren ja då kan man ju elda upp Igelkottarna men det är ju lika illa att elda på Hösten när de gått i Ide ! sÅ BYGG iGELKOTTSHYDDOR ! så de slipper bygga bon i rishögar
Wilmer
Att flytta på högarna på våren tycker jag det kan vara värt att rädda kotteliv! Men att göra kottehus är inte fel, här har vi naturliga rishögar kvar jämt, men inga kottar ändå tyvärr.
Motti
sedan vi kom hit till byn så har vi fått ett par härliga Kottar :)till min stora glädje !Att bygga kottehus är lätt !man gräver en grop på en så där 60-70 cm fyller den med bark eventuellt hö lägger en Lastpall över och på det massor av kompost klöv och jord smile.gif Snipp snapp så har du världens bästa "kottehus" smile.gif
Huggorm
Här finns inte heller några igelkottar, jag tror grävlingen äter upp dem. De få jag någonsin sett har varit inne i samhällena.

Förr eldade jag upp rishögarna, men numera låter jag dem ligga. Jag har märkt att fåglarna tycker mycket om dem, dels som häckningsplats och dels som gömställe. Och till slut multnar ju riset ner och blir till jord.
Gossen Ruda
För att det finns risk för stekt kotte måste väl högen ha funnits redan när de drog sig tillbaka i höstas? Tror inte man har ris liggande så länge. Jag har ett par enorma högar som skall eldas upp nu påsk men dels så eldar vi på en speciell plats, dels är alla högarna från i vintras och dels finns det inga kottar här. Samma som hos huggis, här finns för mycket grävling.
Cacki
Ska det vara någon risk för att vi ska elda upp "våra" tottar så får vi sätta eld på hela rhododrendronbuskaget. I löven som vi alltid räfsar in under dem på hösten har tottarna sitt bo. Dom vaknade för ett bra tag sedan och vi kan höra på kvällarna hur dom prasslar omkring och "renoverar" för fullt. Ibland ser vi hur de kommer lufsande med ett nytt snyggt eklöv i munnen som de försvinner in genom boöppningen med. wub.gif
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 06-04-2012, 07:37) *
För att det finns risk för stekt kotte måste väl högen ha funnits redan när de drog sig tillbaka i höstas? Tror inte man har ris liggande så länge. Jag har ett par enorma högar som skall eldas upp nu påsk men dels så eldar vi på en speciell plats, dels är alla högarna från i vintras och dels finns det inga kottar här. Samma som hos huggis, här finns för mycket grävling.

Kan inte fåglar hunnit bygga bon i rishögarna?

Tyvärr finns det många som har gamla rishögar liggande länge som dom sen eldar upp om inte till påsk så till Valborg sad.gif
Anma
På ön har vi inga kottar tyvärr, men gammal rishög finns det. Började på den i våras, sen blev det aldrig någon bra eldningsväder när det passade att elda.
Tror nog att fler än jag har samma erfarenhet...

En gång var det någon som tyckte att vi skulle få kottar till ön för att hålla huggisarna kort. Den personen tog med sig en(!) kotte och undrade sen varför det inte blev fler?
Gunilla T
CITAT (Huggorm @ 05-04-2012, 23:18) *
Här finns inte heller några igelkottar, jag tror grävlingen äter upp dem. De få jag någonsin sett har varit inne i samhällena.

Förr eldade jag upp rishögarna, men numera låter jag dem ligga. Jag har märkt att fåglarna tycker mycket om dem, dels som häckningsplats och dels som gömställe. Och till slut multnar ju riset ner och blir till jord.

Samma här - vi eldar aldrig något ris mera. Naturen lider inte brist på aska, däremot på förmultnande organiskt material eftersom vi städar för noggrant men det förutsätter förstås att man har plats för högar.
Högarna är fulla med liv....
Skruttis
CITAT (Anma @ 06-04-2012, 11:24) *
På ön har vi inga kottar tyvärr, men gammal rishög finns det. Började på den i våras, sen blev det aldrig någon bra eldningsväder när det passade att elda.
Tror nog att fler än jag har samma erfarenhet...

En gång var det någon som tyckte att vi skulle få kottar till ön för att hålla huggisarna kort. Den personen tog med sig en(!) kotte och undrade sen varför det inte blev fler?

Den personen har nog aldrig läst biologi i skolan... tongue.gif
Wilmer
Rudan, lövhögar ligger väl sällan från förra hösten, men i var och varannan trädgård och på åkerlappar på landet samlar folk högar med ris, gamla sängar mm som så småningom bränns, allt från fleraåriga högar till höststädningens. Med fördel verkar de eldas till påsk eller tidigare, tyvärr utan att tänka på att kottarna kan ha byggt bo där. Senare under våren kan man elda upp hela familjen kotte med nya bebisar om man har otur.
Meriona
Man ska alltid tänka en extra gång när man eldar. Och river. smile.gif
Huggorm
Det är väll bara här i västsverige man eldar till påsk? Resten av landet tror jag väntar till valborg
Meriona
Ja de är ju lite konstiga. wink.gif
*Stintan*
CITAT (Meriona @ 06-04-2012, 19:39) *
Ja de är ju lite konstiga. wink.gif

Dom som eldar till påsk ja angel_not.gif
Meriona
Hmmm nå då är vi ju överens. Övriga landet är inte kloka. Var man än bor. biggrin.gif
Myosotis
CITAT (Meriona @ 06-04-2012, 19:59) *
Övriga landet är inte kloka. Var man än bor. biggrin.gif

tummenupp.gif biggrin.gif
*Stintan*
CITAT (Meriona @ 06-04-2012, 19:59) *
Hmmm nå då är vi ju överens. Övriga landet är inte kloka. Var man än bor. biggrin.gif

giggle.gif 000.gif
Ugglemormor
Har inte fått syn på dem ännu hos oss, men vi hade en igelkottspar och några duvor som kom till kvällsmaten vid våran lägenhet på teneriffa ......... wub.gif dom är ju så himla fina .......
gnon49
Tyvärr, inga igelkottar här, kanske beroende på grävling. Löv o ris använder jag i landen o grövre saker får naturen ta hand om så någon påskeld blir det aldrig tal om. Förunderligt vad snabbt naturen förvandlar allt till mull.
malcolm
Vet man med sig att man samlar ihop ris som senare skall brännas kan man lägga upp det på gamla lastpallar så det blir ett mellanrum mellan marken och riset, då får kottarna en chans att komma undan. Lastpallar som det inte är pant på kan man få gratis, bara att åka till ett varuhus eller liknande och "tigga". Talar man om vad man skall ha dem till är det säkert inga problem.
Gossen Ruda
Har sett igelkott 1 (en) gång på 60 år vid sommarstugan och var typ 20-30 år sen. Fö är alla grenar uppeldade, det tog påskaftonskvällen och halva påskdagen. Glödhögen blev enorm och idag spände jag över en presenning så att inte ragnet skall störa glöderna. Beträffande att inte elda så fäller jag 2 stora granar per år. Lägger jag grenarna på hög tar det 20-40 år för dem att multna, det blir många högar under årens lopp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon