LaPaloma
06-04-2012, 07:35
Jag skulle vilja kunna lägga in bilder i forumet för att kunna visa olika saker och för att kunna få förslag och tips. Men mina bilder är för stora! Hur gör jag för att förminska mina bilder?
Kan någon förklara så att även en datanovis förstår

.
Åsa, mälardalen zon 2
06-04-2012, 09:02
Jag brukar bara öppna mina bilder med vanliga paint och sedan förminska bilderna där. vill man ex. ha hälften så stor så klickar man ju bara på förminska och minskar med 50% både på höjden och bredden och spar sedan den nya förminskade bilden.
LaPaloma
06-04-2012, 09:58
Tack!
Det var ju enkelt. Ska prova detta!
malcolm
06-04-2012, 10:06
Glöm inte att spara originalet under annat namn för det går inte att förstora upp igen med bibehållen kvalitet.
polecat
06-04-2012, 11:14
Det finns ett program som man kan ladda hem som heter image resizer (tror jag) som är så lättsamt att du bara högerklickar på bilden du vill förminska och vips så är det gjort. Den nya bilden sparas i samma mapp med ett annat namn.
LaPaloma
06-04-2012, 11:45
Tack för alla era svar! Nu har jag en del att pyssla med under påsk.
malcolm
06-04-2012, 17:51
CITAT (polecat @ 06-04-2012, 12:14)

Det finns ett program som man kan ladda hem som heter image resizer (tror jag) som är så lättsamt att du bara högerklickar på bilden du vill förminska och vips så är det gjort. Den nya bilden sparas i samma mapp med ett annat namn.
Skall försöka leta reda på det och ladda ner.
Paint.net är ett jättebra, gratis program att ladda hem, där man bl a kan förminska bilder. Men det finns många fler funktioner som är jättebra. Så det programmet rekommenderar jag verkligen.
Pius
malcolm
07-04-2012, 15:40
Fördelen med paint är att men kan rita förydligande pilar i bilden också om man vill eller radera tex. reg.skyltar på bilar mm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.