En tanke slog mig , läser att man ska vara noga med jord , vattning , näring , planteringsgropsutrymme, ofta ser man riktigt gamla klematis som ingen skött om på många år ,ingen ny näring mm och dessa blommar så fint iaf ,dom verkar många gånger inte så kräsna ? är det så att dom är "känsligast" att få att rota sig och att det är då det är så viktigt med jorden mm ? förstår ju att fördelen måste vara att alltid ta väl hand om dem ,men jag funderade bara på hur "kräsna "dom egentligen är ? kanske svårt att svara på då det finns otroligt många sorter
Jo man ska vara noga när man planterar klematis, det straffar sig annars. Gräva en djup grop ca 50 cm, ha den bästa jorden, U-jord eller Rosjord en 50 l säck är bra om man inte har bra jord, några nävar benmjöl i gropen och vattna mycket första sommaren. Klippa ner klematisen till 20 - 30 cm när den är planterad, det spelar ingen roll att den blommar eller är knoppig vid köpet, här får man inte vara blödig, sedan nyper man in skotten under första sommaren, då är det inte blommorna som är det viktiga utan att den får ett bra rotsystem.
Min egen erfarenhet är att tidiga och sena storblommiga är svårare, mera kinkiga. Viticella gruppen kan redan andra året växa mycket och blomma fint. Ibland tar det flera år innan det blir som man vill med vissa klematis.
Tidiga stor blommiga fryser också ner alldeles för mycket här i zon 3 - 4 det är den grupp jag slängt mest av, jag har dock några som blommar fint även på nya rankor i aug. då kan det gå ändå ( men då är hela vitsen borta med att dom skulle blomma i juni )
Äldre etablerade klematis klara sig väl bra efter många år, men tackar väl inte nej till gödsel och att man beskär dom ibland efter den grupp dom tillhör, det kan bli väl risigt annars.
Finn Klematis
06-04-2012, 18:31
Hej!
Kajsa har med det viktigaste. Några saker till som Ni bör tänka på.
Sätt klematisen i en hink med vatten i ca. 20 minuter före Ni planterar
den. Bred isär rötterna fullständigt innan Ni planterar. Plantera storblom-
miga och Viticella 10 cm. djupare än vad dom stod i krukan.
Finn
tack för era svar !

ska bli roligt att "se" om min första höstplanterade kommer överhuvudtaget
Bengalow
07-04-2012, 20:03
En sak till med Clematis...dessa bör skyddas mot starkt solsken på stamhalsen under våren. Sätt gärna ett litet solskydd där, ca 30-40 cm högt, av något dämpande material.