Full version: Rosenböna,
Keya
Ska fröna ligga i blöt innan förkultiveringen.Hur fort gror dom?När är lämpligt att förkultivera?
Piccante
jag har nog inte blötlagt dom mer än någon timme i ljummet vatten. Bönor växer kraftigt så jag skulle inte ha för bråttom med dom om du inte kan plantera ut dom 1 maj.
Åsa, mälardalen zon 2
Och man måste inte förkultivera jag brukar så dem direkt ute, man bör dock vänta med utesådd tills det är riktigt varmt i marken (+15C) man ska ju kunna sitta med bar stjärt på marken utan att det ska kännas kallt innan man sår bönor (+det måste vara varmt i marken ifall man ska plantera ut plantor med).

Har aldrig lagt mina bönor i blöt innan sådd brukar funka bra ändå.
godivaex
Jag har inte heller blötlagt eller förgrott. För 2 år sen blev dom säkert 3 m!
Eva 33c
Jag brukar förkultivera litegrann eftersom jag bor i zon 5. Men bara några veckor, sår dem en och en i plastmuggar omkring 10-15 maj. Då har de kommit igång i allafall när man kan plantera ut i juni, har de kommit för långt brukar de vara känsliga för vind och blåsa söner, så det tycker jag inte har varit någon fördel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon