Ladystysse
Jag har köpt lager frön och på påsen står att fröna behöver stratifieras enligt skild anvisning. Problemet är bara att det inte fanns någon anvisning. Stratifiering betyder väl köldbehandling, men finns det någon som kan berätta lite närmare om tider och grader så tack!
EKLO
Hej,

du kan säkert få råd här, men det är enklare om du beskriver vad det är för växter du ska så.
Eva 33c
Du kan ge dina fröer en kallperiod genom att efter sådd ställa krukan utomhus eller ev i kylskåp. Rekomenderade temperaturer allmänt sett är mellan -4 till +4. Men många växter behöver inte minusgrader. Men eftersom växlande temperaturer kan vara positiv tycker jag du ska välja ute om du kan. För lager hittade jag en uppgift om ca 1 månad, sen kan du ta in krukan i värmen, för de vill tydligen ha varmt (21 gr) när de gror. Vissa uppgifter sa att kallperioden inte var nödvändig om fröerna var rensade från sitt fruktkött, eftersom detta har en groningshämmande effekt. Själv har jag aldrig sått lager så jag har ingen praktisk erfarenhet av just den. Men jag hittade denna lilla artikel om sådd av lager, laurus nobilis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon