linusida
06-04-2012, 11:48
Tänkte platera sparris i år och undrar hur mycket en planta sprider ut sig. Tycker mycket om sparris så jag vill ha mycket. Vet att det tar några år innnan man kan skörda.
Plantorna stannar där dom är. Det blir fler skott med åren, så ytan som plantan upptar blir större med åren.
Om plantan trivs, blir rotsystemet mycket kraftigt.
Tänk på att man måste ha många plantor för att få ihop något vid varje skördetillfälle. Man får bara några få skott från varje planta/tillfälle. Och det går inte att vänta att det ska bli fler skott att skörda samtidigt, eftersom de snabbt växer sig för stora.
Jag prövade en gång med tio plantor, de växte bra, men jag tyckte att jag aldrig fick ihop tillräckligt för en måltid när jag skördade. Dessutom var det jobbigt att hålla ogräset borta, så jag slutade och grävde upp plantorna, vilket var ett jäkla jobb.
Oj, är det så pass!
Jag tor rjag har närmare 10 plantor som jag frösådde för 2 år sedan. Då gäller det alltså att hitta ett ställe där de kan få vara ifred och frodas och där de inte stör det andra.
linusida
06-04-2012, 18:16
Oj då får det bli många plantor, men man borde vell kunna förvara dem svalt om man inte får ihop till en måltid. Det blir till att fundera ut någon bra plats till dem.
merlin68
06-04-2012, 18:55
Mina äldsta sparrisplantor är 8 år gamla och jag skördar numera ca 1 kg per planta. De var lite sega de första åren så det tar tid för de att producera tillräckligt många lagom tjocka skott. Mina sorter är en gammal sort som heter Schwetzinger Meisterschuss som jag kupar och skördar som vit sparris , Rambo och för två år sedan det senaste tillskottet som är den ganska nya sorten Gimlijn (osäker på stavningen). Sprida sig gör de inte utan håller sig på sin plats men jag fick några kvinnliga plantor med sorten rambo och de sprider sig överallt med fröna.
linusida
06-04-2012, 20:31
Vilka sorter är goda? Det ska vara grön sparris
Jag har försökt två gånger på lerjorden i Göteborg.
Båda gångerna blev det en långsam utdragen dödskamp.
Tråkigt men de var vackra och kanske kunde blivit goda att äta
Jag har Gijnlim och Rambo, köpt som plantor. Rambo köpte jag 10-pack tror jag. Då jag har lerjord planterade jag sparrisen i dubbla (i höjden) pallkragar, fyllda med kogödsel från början (jag hade ingen tillgång till sand, annars hade jag blandat i det, det sägs att sparris gillar sand). Det blir tjockare sparrisstänglar för varje år.
Och all sparris är grön om man inte kupar den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.