jaj-51
Överfult med plantor inomhus och har lite till att så.

Ett enkelt bygge två hopfällbara bockar och en träram av 45x45mm regla.
Ramen ihopsatt med 6st skruva, blir enkelt att plocka i sär och förvara.

En rulle bubbelplast och lite silvertejp

Passar fint på ställningen

Hörnen lätta att stänga och öppna med klädnypor

Mini-vaxthus 04red.jpg
Återstår att kopla in värmeelementet och en trådlös termometer för att lätt ha koll på temperaturen.

Allt fixat på en timma plus tiden för att köpa och hitta prylarna.
jaj-51
Nu har jag haft lilla huset några dagar.
När solen tittar fram blir det lätt över 45grd i varmt där inne.

Efter en mulen dag så är natt temperaturen ungefär som utomhus, det behövs tillskottsvärme.

En liten billig el fläkt från Biltema ställd på 500wat räcker gott för att hålla värmen.

Elförbrukning på ett dygn 10Kwh
En mulen regnig blåsig dag utan sol mellan 1 och 7grd varmt
I lilla huset pendlar temperaturen mellan 14 0ch 18grd

Kostnaden för el bör inte överstiga 15Kr per dag.

Glömde blev en bit bubbelplast över och den la jag på lilla husets tak.
Iren
Ja nu tittade jag in här, trevligt upplägg och hoppas det kan hålla en lagom temp.... det är ju nätterna som är luriga;-). det har ju varit så kallt ett tag igen. Vad blir din lägsta temp på natten om du har kollat förstås? Tack för foton och tips!
jaj-51
CITAT (Iren @ 14-04-2012, 17:18) *
Ja nu tittade jag in här, trevligt upplägg och hoppas det kan hålla en lagom temp.... det är ju nätterna som är luriga;-). det har ju varit så kallt ett tag igen. Vad blir din lägsta temp på natten om du har kollat förstås? Tack för foton och tips!

Jag använder en billig värmefläkt 99Kr inköpt på Biltema med inbyggd termostat.
På det låga efektläget (1000Wat) klarar den att höja temperaturen minst 20gr.

Men det är minst lika lurigt när solen tittar fram, blir fort mycket varmt om man inte öppnar.
Iren
tummenupp.gif Ja visst, det har du rätt i med dagstemp! Kul det fungerar, ska nog satsa på den typen av innerväxthus så slipper man värma hela utrymmet :-)
ingaröbo
Ett litet växthus i det stora är en perfekt lösning. Gjorde en liknande lösning i våras med bubbelplast med stora bubblor. Tejpade skarvarna då men klädnypor är ju kanonbra, den idén gillar jag skarpt tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon