Full version: Hur steker ni stekar?
Carl
Tar ut steken hur kylskåpet cirka 2 timmar innan så den når rumstemeratur.Bryner jag steken för färgens skull. Sätter ugnen på 120 grader. Nötkött inner temp 52 grader för rosa kött. Ut kommer en saftig jätte god stek.
Christa
Låter väl genomtänkt.

Om jag gör kött som stek så gör jag det i lergryta. Det brukar också bli bra och så slipper man slabbet med att bryna den.
Meriona
Jag gör aldrig stek. Så gör jag. wink.gif
*Stintan*
CITAT (Meriona @ 06-04-2012, 18:32) *
Jag gör aldrig stek. Så gör jag. wink.gif

giggle.gif Inte jag heller men om jag skulle göra det skulle jag steka den i järngrytan. Först gnida in den med lite olika kryddor och bryna den runt om och sen i med lök och morot och lite vatten. Puttra tills den är klar och ösa den några gånger.
Eva-Helene
Låter steken bli rumsvarm. Ev. så har jag marinerat den över natten först, om inte så tar jag en bredbladig kniv, sticker in den längs med muskeltrådarna, vrider om, häller i en egenpåhittad kryddblandning (tar vad jag känner för just då) och drar ut kniven. Värmer upp gjutjärnsgrytan (plattan på 5:an, näst högsta), i med smör och så bryner jag steken. Sedan strör jag på kryddblandningen och häller i en kopp vatten, lägger på locket och sänker plattan till 1:an. Kollar tempen efter en timme, brukar vara lagom att börja koka potatisen då. Både jag och guben vill ha köttet genomstekt. smile.gif

Ibland späckar jag steken med vitlöksklyftor. Mumma!
polecat
Jag gör "tjälaknul" i ugnen kan aldrig misslyckas.......
Släng in steken frusen i ugnen (90 grader) över natten (10-12 timmar) och lägg i saltlag ca 5 timmar dagen efter.
Motti
Jag gör mycket stek och ofta lika så grytor ,man måste titta på först vad för slags kött man har är det tex Kalv lam älgkalv Rådjur så kryddar jag den bryner den i stekpanna sedan in i ugnen med morötter lök eventuellt Palsternacka vilök ,en timma för varje kilo plus en halvtimma extra sedan ska steken vila i folie en halvtimma.Har du tex kalvkött rådjurstek innanlår så kan du köra steken i Gjutjärnsgryta,då bryner du den i smör och olivolja runt om sedan saltar du och krydda lägg i grönsakerna bryn dom också eventuellt ett lagerblad eller ett par kryddpepparkorn slå på fyra deciliter vatten på med locket samma här en timma för varje kilo och en 20-30 minuter extra låt vila i folier medans du gör såsen .Att vila steken är väldigt viktigt.
Jag annvänder aldrig Enbär till vilt tycker det tar bort de naturliga viltsmakerna,däremot gärna en tesked Vinbärsgele i såsen,och så använder jag alltid Svartpeppar .Ja det blev mycket info flirting.gif
netaave
CITAT (polecat @ 07-04-2012, 10:31) *
Jag gör "tjälaknul" i ugnen kan aldrig misslyckas.......
Släng in steken frusen i ugnen (90 grader) över natten (10-12 timmar) och lägg i saltlag ca 5 timmar dagen efter.

Så gör jag också när jag gör tlälknöl men har lök, vitlök, grovkrossad sv.peppar och 5 olika sorters örter i saltlagen också
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag steker nästan alla stekar i ugnen, efter först ha brynt dom. Ibland också i lergrytan men det är inte lika gott.

Att steka i låg temperatur har jag förskt några gånger men var inte so förtjust i det.

Man gör ju inte så ofta stekar, oftare grytor av olika slag. Men sambon vill gärna att jag gör nån stek ibland.

Elisabeth

netaave
Ett tips är att alltid steka i stekpåse, då behålls saftigheten lättare och ugnen blir inte så fet inuti
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon