abhorrent
hej
jag har funderingar på att gräva ett land på vår gård. Jag hittade ett ställe där det verkar ha varit ett land innan. Myyyycket ogräs, men det är väl bara att hugga i och gräva det. Men nu till frågan, när jag grävt upp allting... Vad gör jag sen? Häller i ny jord? jag har hästar på gården så brunnen gödsel finns det oxå gott om.
Vilken typ av jord bör jag köpa? Ska jag blanda den med hästgödsel?
Helt enkelt... hur gör jag när jag väl har grävt upp ytan jag vill använda? Har bifogat en bild och ett vant öga hittar nog säkert platsen jag vill använda då det är en ganska synlig fyrkant i mitten på bilden.

550016_10150668887308457_698843456_9530740_549642962_n.jpg

RibesRubusVitis
Jag skulle inte köpa någon ny jord alls. Fast det beror nog lite på vad du tänker plantera. När du skalat av det översta ogrässkiktet med rötter (vänt uppochned som botten i en ny kompost), återstår en ren, ogräsfri yta. Om du vänder jorden två spadtag djupt, blir den så luckrad att den når samma höjd som den gamla ytan, särskilt om den får tillskott av brunnen hästgödsel.
abhorrent
Tack Så jag behöver alltså bara tillsätta brunnen hästgödsel egentligen? smile.gif
Peztis
Det beror ju lite på också vilken typ av jord du har, den du gräver fram - om den är sandig eller lerig.
Att vända ned kompost och gödsel nu och sedan till hösten löv och kanske mer gödsel gör att du får en lucker och mullhaltig jord.
abhorrent
Jag har inte börjat gräva en, men jag ska börja så snart vädret tillåter. Tråkigt och kladdigt att gräva när regnet bara öser ner. Så vi får se vad som gömmer sig under gräset.
Preussen
CITAT (abhorrent @ 09-04-2012, 18:50) *
Tack Så jag behöver alltså bara tillsätta brunnen hästgödsel egentligen? smile.gif

skulle oxå ha satsat på brunnen hästgödsel i år och odlat grödor som gör det lättare att hålla rent från ogräs. om jag haft de vidderna du har hade jag grävt upp mer än vad jag behövt för våren och hållt ogräsrent för att höstså eller ha till nästa vår. ta bort grässvålen och rötter och lägg en pressening eller täckduk över alt. var nitisk med hackan. om du har svin kan du låta dem böka ,-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon