LaPaloma
07-04-2012, 15:25
Jag skäms över hur jag har hanterat mina äppelträd. Jag har tre stycken och jag har aldrig beskurit dem. Jag vet helt enkelt inte hur man gör. Jag har läst i böcker men törs inte ge mig på att beskära själv då jag oftast inte tycker att bilderna ger en bra bild. Jag har pratat med kunniga inom detta, de har förklarat och sagt att det är "hur enkelt som helst"! Men det hjälper inte. Jag har anmält mig till en beskärningskurs men den blev inställd. Ifjol bad jag två stycken kunniga om hjälp (mot betalning) men den ena hade fullt och den andra fick förhinder.
Nu är jag desperat! Två av äppelträden är från 2002 och den som ses på bilderna är värst. Den lutar och grenarna är alldeles för långa. Det kanske inte syns så tydligt men ni får en liten vägledning iallafall hur det ena äppelträdet ser ut (de två andra ser dock lite bättre ut men behöver beskäras de också).
Hur ska jag göra?
[attachment=68994:P4070026__591x800_.jpg]
[attachment=68995:P4070027__600x800_.jpg]
Ja vist de kuniga har rät.
DE ÄR HUR ENKELT SOM HEST.
Börja med att ta bort alla grenar som växer innåt.
Beundra trädet och nu ser du snart vilka grenar som behöver glesa ut och kortas in.
Ta lite i taget när det du själv är på hugget och vädret vackert.
När man skall klippa fins så många åsikter om, men trädgården är till för dig och inte en arbetsplats med massa måste och inhyrda hantverkare.
Vågar du klippa ner en krukväxt så är det bara storleken som skiljer
Lycka till
Själv är bäste drängen.
Bilderna visar inte träd i bedrövligt skick! Det är lagom och god tillväxt för åldern, inga tokiga kapningar sedan tidigare, och därmed inte den onaturliga täthet och skottbildning osm träd annars tvingas till.
Själv är visserligen en god dräng, men låt dig inte luras av mytiska stalltips. Beskärning har alltid ett syfte. Det man vill få drängar att tro är att det alltid handlar om att ta bort grenar som pekar inåt och att alla äppelträd är för täta av sig själva. Så är det icke i verkligheten och inte på de två bilder du visar.
Om alla dina äppelträd är i denna ålder är de unga, det handlar fortfarande om att skära fram den struktur som ska bära mycket och tungt sedan, dvs de grenar som är mycket grova i ett äldre träd.
Träd växer från grenspetsarna och ut, inget lyfts upp eller skjuts upp. Grenarna längst ned kommer därför för alltid att sitta där. Fundera på om du kan ha grenar där som sträcker sig ut från stammen 5-7 meter åt alla håll på den nivå de sitter idag, och längre ned eftersom de kommer att tyngas ned av frukt mm. Det kommer då inte att gå att sitta eller gå under träden, och gräsklippning får ske med häcksax liggandes.
Vill du ha äppelträd som du kan sitta eller gå under handlar årets beskärning om att ta bort några av de lägst sittande grenarna. Man tar några per år till dess att man lyft kronan till den höjd man vill ha, man tar inte bort mycket från ett träd under endast ett år. På några träd kan det räcka att man gör det, tar bort dessa.
Ett annat man gör när träden är unga är att man tar bort strukturer som inte håller i längden. en klassisk sådan är en dubbeltopp. På ena bilden har ditt träd en sådan, dvs två grenar som är nästan lika grova som har velat bli toppar båda två. När de vuxit sig så här grova brukar man reducera, minska den ena. När de är yngre och smalare kan man ta bort den ena helt. Välj att ha kvar den som vuxit rakast från stammen.
När du ska beskära beror på syftet du vill uppnå:
Beskär du nu på vårvintern stimulerar du trädet att växa.
Beskär du i juli, augusti eller september ger man mindre inspiration till att växa, och samtidigt är den årstiden bra om man ska ta bort lite grövre grenar eftersom trädet då lättare kan försvara öppningarna.
Vad du än gör: Om du vill ha ett friskt och långlivat träd - hellre 100 små snitt i ung (smal) ved än 1 större snitt. Alla småsnitt som råkar bli fel kan trädet rätta till under kort tid medan större snitt elelr alltför mycket borttagning under ett tillfälle påverkar trädet negativt under mycket lång tid, eller för alltid.
LaPaloma
07-04-2012, 20:28
Tack för ditt utförliga svar!
När jag har farit runt och tittat på olika träd i andra trädgårdar har, vad jag tycker, de träden varit mycket luftigare och mer välskötta men de har nog varit betydligt äldre.
Jag har en del grenar som är jättelånga och viker sig neråt. När äpplen kommer har jag fått stötta upp dessa grenar. Ska jag kapa dessa helt som du skriver eller kan jag bara kapa av till en lämplig längd?
Den ena toppen av dubbeltoppen tar jag bort. Oj, vad jag har funderat på vad jag skulle göra med den! Ska jag ta bort den helt eller bara korta in den?
Skulle du kunna förklara om du har möjlighet följande och vad jag ska göra med dessa:
Sidoskott
Kortskott, fruktved
Fruktsporre
Konkurrentskott
Vattenskott
Nu känner jag mig mindre desperat och kan ta det med mer ro!
Du kan ta det med ro. Jag tycker att det endast ser ut som att två saker behöver göras, även om man kan göra mer... Viktigt är att du inte tar bort för mycket nu i vår, då får du bara ännu mer problem.
1. Ta bort ett par, kanske tre av de lågt sittande grenarna om du vill kunna sitta elelr gå under dina träd i framtiden. Kolla på min sajt om hur du lägger snitten, det är viktigt eftersom det är stamsnitt, dvs lägger man dem helt fel angriper svamp stammen mer än nödvädnigt.
2. Reducera ena dubbeltoppen, dvs skär intill sidogren nu i vår. Ta inte bort hela på vårvintern, då får du mer skottutveckling än du vill ha eftersom a) vårvinterbeskärning stimulerar tillväxt och b) toppen/topparna är det mest värdefulla för trädet.
3. Ta bort en av dubbeltopparna helt i juli, augusti eller september.
4. Om du tar bort 2-3 av de lägsta grenarna eller reducerar en topp starkt, då kan det vara så mycket som trädet "tål" detta år utan att det reagerar negativt. Och då får du ta resten nästa år, dvs lösa problemen med långa fruktbärande grenar t ex. Att träd lägger sina grenar på marken vid fruktsättning är inget akut läge som kräver beskärning. Antingen bedömer man att det håller och låter det varea, eller så gallrar man bort några frukter. I dina träd är det inte så mycket jobb.
För dessa termer, kika runt på min sajt ´som har bilder eller slå upp på nätet. Återkom om något där är obegripligt.
Sidoskott
Kortskott, fruktved
Fruktsporre
Konkurrentskott
Vattenskott
LaPaloma
08-04-2012, 07:33
Tack för dina svar!
Kommer att göra som du skriver och även titta på din hemsida för att få termerna förklarade.
Jag som har mått så dåligt över dessa träd och tyckt att jag har misskött dem så mycket känner mig lugn nu.
:-) Dina träd mår inte dåligt och tackar dig för din insats och din tvekan att tokbeskära! "Välskötta träd" i meningen "ofta beskurna på sin årliga grenproduktion" mår mycket illa. De är vanskötta, trots att ägarna satsat både tid och möda på dem tyvärr!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.