P-A Albinsson
Ett Katja-träd som jag gissar är planterat runt 2005 fick förra eller förrförra vintern en spricka mitt på stammen. Sprickan har blivit ganska stor men trädet är väldigt friskt i övrigt och ger mycket fina äpplen för sin storlek.

Jag har tagit bort gräsmatta runt om och gödslat och ska så gröngödslingfrö. Är det nåt mer man bör göra?
Huggorm
Du gör i stort sett det man kan göra. Vattning hjälper också till, men det vet du säkert. Svårt att se på bilden, men kolla runt kanterna om det inte börjat växa ihop lite.
P-A Albinsson
Jo, jag tycker kanterna under barken ser rundade ut på ett sätt som jag tolkar som att det "läker". Själva barken är dock mjuk och flagnar närmast sprickan.
Huggorm
Det där ser bra ut. Det kommer stänga sig allt mer, och om 3-4 år är skadan helt täckt.
Bassam
Hej
Du kan försöka sterilisera skadad området, på grund att den är utan barken
, så det blir lätt för insekter och sjukdomar att attackerar området, men du behöver också gödsla med gödsel som innehåller mycket Fosfor P och Kalium k och lite kväve N, för att stärka den.

Obs

Du kan sterilisera området på röd spriten .

H.Bassam

Cilla
Jag håller med Huggorm, med tilläggsfråga: Fick sprickan denna form av sig själv eller har du renskurit?
Jag har sett naturlitga sprickor på äppelträd med denna form, men de brukar vara längre. I stort sett alltid har träden stått i ganska lertung jord.

Det kan vara läge att hjälpa trädet än mer med avdustning av vatten. Ta bort grässvålen från ett större område, t ex 4 meter diameter runt trädet. Sätt lupin, som drar vätska från djupare skikt. Fundera på om du kan dika eller dränera, kanske inte i omedelbar anslutning till trädet, men med tanke på hur vattnet rör sig genom området. Också ett litet, grunt dike som avleder vatten kan hjälpa.

Jag har annan uppfattning och erfarenhet än Bassam i fråga om sterilisering mm. Rödsprit är något vi steriliserar verktyg med. Inte levande träd. Svampsporer finns i luften naturligt hela tiden och ett borttagande från en öppning i ett träd är ytterst tillfällig. Trädet har dessutom egna försvarssystem, som utvecklats under flera hundra miljoner år. T-sprit är en sentida uppfinning för mänskliga ting.
P-A Albinsson
Tack för hjälpen.

Huggorm: Låter bra. Då bör jag börja se minskningar framöver.

Bassam: Hästgödsel är inte så farligt i ett kväveperspektiv eller? Ex: http://www.halsogarden.se/files/godselochkretslopp.pdf

Cilla: Jag har inte renskurit. Formen var smalare från början. Den har inte blivit längre dock.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon