P-A Albinsson
07-04-2012, 21:21
Idag tyckte jag mitt Katja-träd lutade mer än det har gjort tidigare. Jag tror det är planterat 2005 -- borde det inte fått bra grepp då och inte börja luta gradvis? Men det kan också vara så att jag inte tänkt på att det lutat när det var mindre; det har vuxit rätt mycket de senaste åren.
Jag kände lite lätt på stammen men vet inte riktigt hur det ska kännas om det är för löst.
Jag satte upp ett mothåll och satte spännband för att det inte ska bli värre om det nu är nåt som händer. Tips?
Det ser i mina okunniga ögon ut som att det har planterats snett och sedan har kronan försökt kompensera för det så att den just nu växer rakt upp.
På dagis hade vi ett träd som var snett och hela kronan blev fel. Där försökte man spänna upp det och dra åt allteftersom och dessutom klippa till kronan så det inte såg så fel ut. Vet inte hur det har gått med detta projekt eftersom sonen inte längre är kvar där.
Visst har du lagt upp bilder på det här trädet förut? Jag har för mig att jag sett det.
Spänningsanordningar mm - sätt upp dem lite senare på säsongen nästa gång, när trädet är mjukt och böjligt. Nu kan du låta det vara kvar och eftersträcka senare i sommar. I augusti skulle jag tagit bort det. Risken om man har sträckningar och stöd för länge är att trädet satsar på att ha stöd hela livet och inte utvecklar de rötter och den styrka det behöver.
Kombinationen lutande äppelträd och barksprickor är typisk för tunga lerjordar. Att avleda vatten brukar vara ett sätt. Att plantera på rejäla kullar nästa gång kan hjälpa, liksom att göra stora växtbäddar som dräneras och är lagda på stort lager grusbädd. Att sätta stora gröngödslongsväxter som avedunstar mycket och har djupa rötter ett tredje, t ex lupin.
P-A Albinsson
08-04-2012, 07:29
Bra tips.
Trädet står i en liten (ca 40 cm) slänt och nedanför slänten ligger berget i dagen på en del ställen. Det är ofta blötare där berget kommer fram när det är blött i övrigt men också väldigt torrt ibland. Lupinfrö och andra växter är på gång. Kanske man borde lägga på ett lager jord nedanför slänten om trädet vill ha rötter där framöver.
På grund av berg och lera så har jag genomgående planterat på kullar efter råd här så det blir intressant att se hur de tar sig i år. Katja fanns dock här när vi flyttade hit fast ganska nyplanterat. Första året hade det redan väldigt mycket frukt. Nu när jag tänker på det så kanske man skulle ha begränsat frukten så att trädet satsat på rotsystemet mer?
Jag skulle inte ha plockat bort frukt från detta träd för att öka tillväxt (på trädkrona och rötter). Trädet ser ut att ha normal til god tillväxt för sin ålder. Lite svårt att se eftersom det är beskuret i vår men tillväxten är väl ca 30-40 cm? Det är bra, energin räcker alltså för frukt också.
Om du ska lägga på jord elelr inte i svackan avgör du nog bäst själv. Det går inte att se hur rötter kan växa där med berg mm. Svackan i sig är inga problem, rötter kan sträcka sig både hit och dit. Men över berg vill de inte söka näring normalt sett.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.