Vad tror ni? Har köpt jättefina rediga svarta 12-litershinkar på Biltema. Håller på att kolla runt lite om krukstorlekar osv för paprika, chili och körsbärstomater (som jag givetvis har sått alldeles för mycket av), hur skulle de fungera att sätta dem dubbelt i dessa 12liters-krukor? Givetvis inte blanda soterna, men sätta t.ex. två stycken "Chili tabaco" eller "paprika California wonder" i en hink?
Hej
Varje frö behöver kruka mellan 5l till 20l, och den beror på sorter. och du vet några sorter blir stora och andra sorter blir mindre.
H.Bassam
Jag sätter alltid mina chili och paprika i 12 - 20 liters hinkar, en i varje hink.
Åsa, mälardalen zon 2
08-04-2012, 10:37
Chili och paprika kan funka 2 st /12liters hink. Körsbärstomater brukar dock behöva ganska mycket jord gärna runt 15-20liter så där säger jag max 1st planta per 12 liters hink
Rent teoretiskt delar två plantor på 12 liter vilket ger 6 liter per planta. Jag hade mina i 6 liters krukor ifjol och visst gav det chili, mer än jag kunde äta. Men vill man ha -stora- skörder som många här på odla får, hade jag nog rekommenderat mer plats än så.
Största beviset på det är väl att jag själv skall inhandla mycket större krukor i år! Sen hade jag inte gillat tanken att två plantor slåss om samma utrymme.. nån lär ju förlora på det!
Jag brukar kolla hur stora själva plantorna blir, googla dom, och sätter dom i krukor efter det. Sen tycker jag att vissa som paprikor behöver mer plats då dom ger stora frukter i sig:-).
Anja Danmark
08-04-2012, 20:29
Jeg bruger lige fra 4 l og op til 20 l til chili og paprika - alt efter plantens størrelse, Og de helt stærke holder jeg i de mindste krukker, for dem skal jeg ikke bruge så mange af

Her er lidt billeder fra juli sidste år - som I kan se, bruger jeg mange forskellige størrelser krukker, og selv de små kan give en god høst
https://picasaweb.google.com/10992730822617...feat=directlink
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.